Maria-Josep Hernàndez (Barcelona, 1973) és periodista i l’actual coordinadora de Ràdio Pineda (de Mar). Tot i néixer a Barcelona és pinedenca des de jove. Llicenciada en Periodisme a la UAB, va iniciar-se en televisió a Barcelona: Sant Andreu TV i El Clot TV, en programes infantils i de música popular. Va ser als informatius de Catalunya Ràdio en pràctiques i el 1998 s’estrena a la redacció d’informatius de Ràdio Pineda. Des de 2016, n’és la coordinadora. Ha estat distingida als Premis Ràdio Associació (2005 i 2020) i als Premis de Comunicació de la Diputació de Barcelona. A Comunicació 21, Hernàndez posa en relleu el projecte d’Euclides Ràdio per captar la gent jove de la ciutat a l’emissora municipal.

Més de cinc anys des que vas assumir la coordinació de la ràdio municipal de Pineda de Mar. Com està sent aquesta etapa?
Aquests últims anys hem mantingut l’esperit que teníem com a ràdio de servei públic, d’apostar per la informació local i alhora ser una emissora comercial, que pugui competir; i el salt ha estat, per una banda, sent més propers a la gent però també adaptant-nos al moment de l’era digital i les xarxes socials. La ràdio ja no és només ràdio, ara té més molts canals.

Com està sent el procés d’adaptació a la nova realitat digital i tecnològica?
De forma progressiva, però alhora sense deixar de banda la ràdio, això per a nosaltres és sagrat. Som ràdio en essència, no hem de perdre el nord, la ràdio ha de ser l’eix vertebrador i ara tenim un seguit d’eines complementàries que a poc a poc les hem incorporat. L’emissió per internet ja hi era i ara s’ha potenciat, la pàgina web com a portal d’informació cada dia està actualitzada amb 12 o 14 notícies del dia. A les xarxes socials, Instagram és la que té més adeptes.

Que en destacaries de la programació de Ràdio Pineda?
La graella està dissenyada de dilluns a divendres, on hi ha els butlletins horaris d’informació, i el cap de setmana hi ha programes més musicals. En plantilla només som quatre professionals, que fem la continuïtat, informatius, web, xarxes i programes. Un equip creatiu, entusiasta i amb molta empenta. Els programes els hem ubicat en franges horàries on tenim més resposta, a primera hora del matí i al migdia. Al matí un magazín d’actualitat, i al migdia esports, un magazín de temàtica social i debat, l’Anem a l’Escola –on visitem les escoles de Pineda–, i el Fun With English, amb càpsules per practicar l’anglès, en col·laboració amb l’Escola d’Adults. A la resta de franges apostem per la fórmula musical i els informatius. Hi ha pocs col·laboradors, destaca el nostre home del temps de referència, que té molta audiència, i els conductors dels programes musicals.

Quin pes té La Xarxa?
Actualment, els nostres programes són de producció pròpia, però això no vol dir que no vulguem incorporar altres programes d’ells, però sempre seria en franges que a nosaltres no ens funcionessin. En programes que fan com càpsules d’informació sí que ens suma i ho volem anar incorporant. De moment estem en producció pròpia i en col·laboració de qualsevol iniciativa que ens proposin.

“Hem d’incorporar-nos de ple a les xarxes socials, però sense deixar la ràdio de banda”

Un dels projectes més llaminers que defineixen l’actual ràdio municipal de Pineda és Euclides Ràdio. Com va sorgir?
Fruit de la col·laboració amb els instituts i les escoles de la ciutat. Parlant amb l’Institut Euclides, que cursen Batxillerat Artístic, volíem fer un projecte comú amb la intenció d’aglutinar la vocació pel món comunicatiu i audiovisual dels estudiants. Així, una de les professores va fer la proposta d’incorporar la ràdio com a assignatura optativa. Així és com els alumnes de segon d’ESO van fer un programa de ràdio. A Ràdio Pineda van trobar entusiasme i ganes, perquè ens ve de gust, i així va néixer.

Com ho han acollit els alumnes?
Estic convençuda que algun serà locutor de ràdio, perquè n’hi ha que sorprenen gratament. Ho han rebut molt bé i fa molta il·lusió. Són d’una altra generació i hi veus ganes, esforç i il·lusió per parlar en català, que és molt important. Els he vist amb curiositat i desconeixement alhora. Euclides Ràdio és la llavor amb la qual els joves de Pineda s’han de sumar al projecte de la ràdio municipal, i que ho facin amb les seves eines.

És una bona iniciativa per rejovenir l’emissora municipal?
Aquesta és la clau de volta, hem de captar el seu interès. Crec que la clau de tenir una audiència jove és tenir col·laboradors joves: els que ens anem fent grans fem les coses a la nostra manera, però ens hem de preguntar com les faria un nano jove, això és un aprenentatge. És una manera de valorar què poden aportar ells, i tenint aquesta perspectiva aconseguim tenir-los compromesos.

Quins són els reptes que té Ràdio Pineda per al 2022?
El repte és captar l’interès de tots els públics. És el públic jove, estant molt atents al que ens puguin aportar. Un altre repte és incorporar-nos de ple a les xarxes socials, però sense deixar la ràdio de banda. El nostre èxit és sumar. Som una ràdio que se’ns escolta, i n’estem contents, però això no pot fer-nos adormir.

També sou el mitjà de referència a la ciutat?
Ens sentim molt valorats, estimats i apreciats, i creiem que som útils per al municipi. Som l’eix local com a portal de notícies i com a ràdio.