Foto: Aleix Cánovas / RTVC

Maria López (Cardedeu, 1981) és la directora de Ràdio Televisió Cardedeu, la televisió degana local de l’Estat, activa des de fa més de 40 anys. Tècnica en producció audiovisual, ha treballat a La 2 de TVE i al programa Operación Triunfo de la mà de Gestmusic. És la sisena temporada que assumeix l’encàrrec de dirigir RTVC. En la darrera edició dels Premis de Comunicació Locals, RTVC va ser distingida pel millor contingut audiovisual en vídeo pel projecte Operació Paki. A Comunicació 21, López explica com s’ha transformat el projecte de Ràdio Televisió Cardedeu, que ara és més visible que mai de portes enfora.

Sou la televisió degana local de l’Estat.
[Somriu] Sí, és una motxilla que portem i que vivim amb orgull, però quan vaig assumir la direcció no n’hi havia prou només amb l’etiqueta, calia fer alguna cosa més. Per això teníem el repte de situar Ràdio Televisió Cardedeu en el mapa audiovisual català i, sis anys més tard, ho hem aconseguit.

Què et trobes en la teva arribada a Ràdio Televisió Cardedeu?
A l’inici recordo que, quan sortíem al carrer a enregistrar amb la càmera, els veïns del poble ens preguntaven si la televisió encara era oberta, si emetia. Era un moment en el qual la majoria d’aparells feien el pas a l’smart TV i aquell missatge ens va fer adonar-nos que calia capgirar la situació.

I què vau fer?
Aleshores Ràdio Televisió Cardedeu només disposava de canal a YouTube, però calia tenir molta més presència a les xarxes socials. I no només a les xarxes; el fet que la gent veiés que estàvem gravant a tots els esdeveniments i que no ens en perdíem ni una ens va fer rescatar part de l’audiència.

Va ser complex el procés de digitalització?
Jugàvem amb un avantatge. A Cardedeu hi ha una generació de joves col·laboradors que han nascut amb un mòbil a la mà i han estat determinants perquè la gent del poble torni a connectar amb Ràdio Televisió Cardedeu.

Més enllà d’això, quin era el reclam del projecte per fidelitzar l’audiència?
Ampliant l’oferta de continguts de producció pròpia. Vam oferir molts més continguts i eixamplar l’interès a diversos àmbits. En la primera temporada vam engegar Roba estesa, Va de cine o Punt de trobada, i vàrem iniciar col·laboracions amb els instituts amb el programa d’Ambaixadors culturals. La programació ha anat creixent i consolidant-se fins que, en l’any que teòricament havia de ser el complex a causa de la pandèmia, el projecte es va disparar del tot.

Què vols dir?
La pandèmia ha coincidit amb el moment més dolç de Ràdio Televisió Cardedeu. Ha estat un temps en el qual l’audiència ha tingut la necessitat d’estar a prop nostre. I va ser així perquè vam posar Ràdio Televisió Cardedeu a disposició dels veïns i veïnes i les entitats del poble; així és com a través del nostre mitjà es van seguir fent les activitats. Vam posar en valor la funció de servei al municipi que té el mitjà. Això ens va permetre fer comunitat, i l’hem mantinguda.

“L’obertura a YouTube ens ha permès fer un gran salt. O estem a xarxes o el nostre públic no ens trobarà”

També us va permetre rebre una distinció en les dues darreres edicions dels Premis de Comunicació Local.
Sí, el jurat va destacar la capacitat de mantenir viu l’esperit pioner de la televisió de proximitat, la manera com vam ser capaços de sobreposar-nos a escenaris adversos amb l’única força de la participació dels ciutadans. I al mateix temps l’esperit innovador i la capacitat de promoure l’alfabetització mediàtica efectiva en el territori.

Un dels èxits més recents i més sonats ha estat Operació Paki, per la seva qualitat i capacitat innovadora. Com va sorgir el projecte?
El nom de Paki respon al que té la seu de joves de Cardedeu, una casa modernista que es diu Vil·la Paquita. Durant el confinament, els joves van quedar aïllats a casa i, d’acord amb els dinamitzadors del casal, vam impulsar un talent-xou confinat amb la participació dels joves que enviaven els seus vídeos a la tele.

En què consistia, i per què va tenir tant d’èxit?
Els continguts que enviaven tenien molta qualitat i els participants, fins i tot, eren de fora el poble. El càsting final vam habilitar-lo des dels estudis i va ser tanta la gent que volia votar pels diferents concursants aquell dia que va petar-nos el web. Va ser molt bèstia, l’audiència va enganxar-s’hi, fins a més de 100.000 persones d’arreu a través de La Xarxa.

Hi haurà segona edició?
Sí, és un projecte que ens ha engrescat a tothom i ja tenim ganes de començar-la! La intenció és fer els càstings abans de Nadal per començar després de Reis. Tenim el repte de fer-ho associats amb La Xarxa, que serà molt més potent i tindria encara molta més cobertura.

El vincle amb La Xarxa és una oportunitat compartida?
Sí, ho és des de fa molt temps. A Ràdio Televisió Cardedeu tenim un lligam amb els informatius de La Xarxa molt directe a través dels programes Fet a mida, Via 15 i Connecticat. Gairebé cada dia apareixem en un espai o altre, i hem aprofitat aquesta oportunitat perquè abans no hi havia aquests programes d’abast territorial. Aquesta oportunitat ens fa ser molt més empàtics, se’ns reconeix com a mitjà dins el món comunicatiu local català, i n’hem d’estar orgullosos.

Com s’ha anat adaptant Ràdio Televisió Cardedeu a la nova realitat digital?
Durant l’emissió de l’Operació Paki vaig arribar a rebre missatges de joves del poble que no sabien com veure la nostra televisió. Hi ha pocs adolescents i joves que no connecten el format de televisió convencional, però l’obertura a YouTube ens ha permès fer un gran salt. O estem a xarxes o el nostre públic no ens trobarà. Però a la casa tenim un equip de joves que ho treballen molt bé.

Quins són els reptes que té el projecte?
Avui Ràdio Televisió Cardedeu és motiu d’orgull al poble. Hem creat una gran comunitat sota el paraigua de Ràdio Televisió Cardedeu, cosa que ens ha permès situar el nostre públic en el centre del projecte, posant l’accent en allò que es viu al carrer. Hem de seguir sent un espai de formació per a tants professionals que treballen arreu, una mena de la Masia de l’audiovisual català. I, per últim, hem de seguir demostrant que, amb molt menys pressupost, els mitjans locals també oferim qualitat, no som els germans petits de les televisions generalistes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram