Foto: Pep Padrós

Montse Costa (Barcelona, 1969) és l’actual directora de TV Sabadell Vallès, que forma part de Canal Taronja. Com a periodista ha exercit de corresponsal al Vallès Occidental per a COMRàdio, Europa Press i El Punt Avui. També ha treballat a COMRàdio, RTVE Catalunya, TV3 i Canal Taronja, i ha estat cap de comunicació de l’Ajuntament de Sabadell. A Comunicació 21, Costa aplaudeix que Sabadell i el Vallès Occidental hagin recuperat un mitjà televisiu de proximitat.

Com va sorgir la possibilitat de posar en marxar TV Sabadell Vallès?
Tenint en compte la meva coneixença de Sabadell i comarca, fa més de dos anys, el president del grup Canal Taronja, Ferran Debant, va proposar-me liderar un nou canal de televisió en aquesta zona geogràfica.

El projecte es va cuinar en plena pandèmia.
Sí, l’estrena va ser el desembre de 2020, però ja havíem iniciat les obres dels estudis al centre de Sabadell poc abans del primer confinament. Van ser uns mesos molt intensos de feina amb el suport incondicional dels professionals de Canal Taronja central, que ens va permetre tirar endavant la tele.

En la carta de presentació assegureu que Sabadell ha recuperat la televisió de la ciutat. Per què?
Juntament amb Cardedeu, Sabadell va ser una de les primeres ciutats del país que va comptar amb televisió local, que després va acabar convertint-se en Canal Català a mans de Nicola Pedrazzoli. Un cop van finalitzar les emissions, la ciutat va perdre un referent televisiu d’informació, que ara hem recuperat amb TV Sabadell Vallès. Curiosament va passar una cosa semblant amb la ràdio de la ciutat.

Què aporta TV Sabadell Vallès a la ciutat i a la demarcació del Vallès Occidental?
Principalment informació de proximitat. Aquesta és la nostra força, perquè no tenim recursos per competir amb altres mitjans. Els informatius, les emissions en directe, la franja diària de producció pròpia (de 20.30 h fins a la mitjanit) i les transmissions esportives són els espais que ens garanteixen més audiència.

“Hem omplert el buit informatiu quant a televisió local que mancava a Sabadell”

Quina ha estat l’acollida per part de l’audiència?
Hi ha molta gent que recorda la primera etapa quan Sabadell comptava amb una televisió local. Molta gent coincideix que ja tocava! D’altra diu que no podia ser que Sabadell no tingués una televisió local pròpia i Terrassa sí. La rebuda ha estat molt bona.

Així ho demostren les xifres?
Així és. Per posar dos exemples: en l’emissió dels actes de la festa major de la ciutat es van connectar 25.000 aparells únics, i en la cavalcada de reis s’hi van connectar 40.000, que per a TV Sabadell Vallès és una bestiesa. La reemissió de continguts és una bona estratègia. En només dos anys sumem l’audiència que tenen altres televisions locals amb molts més anys de recorregut.

Quina explicació té?
Per a mi, a banda de la bona feina que està fent tot l’equip, és una demostració més de l’entusiasme que té la nostra audiència, que avui pot identificar-se amb el seu mitjà de proximitat. Som la tele que parla d’ells i que hem omplert el buit informatiu quant a televisió local que mancava a Sabadell.

Quines sinergies establiu els diferents canals que agrupa Canal Taronja?
Sobretot compartim programes generalistes. Cadascú aposta per la informació de proximitat del seu territori i comparteix els continguts que poden ser d’interès per a la resta. I d’interès poden ser l’entrevista d’un polític d’abast nacional en una visita al territori i que posteriorment emeten la resta de canals del grup.

La majoria de televisions locals del país es van posar en marxa abans de la revolució digital i tecnològica. Com es dissenya una televisió que neix de ple en l’era digita?
Més enllà dels avenços tecnològics, l’aposta és indiscutiblement pels continguts de proximitat. El canvi més rellevant és l’aparador de les xarxes socials, i és aquí on s’ha d’apuntalar la programació. Perquè avui el consum televisiu també arriba a través d’aquests canals, i cal dedicar-hi més esforços per atraure, paral·lelament, la gent jove. Cal enganxar-la.

L’OTT de La Xarxa pot ser un bon reclam?
Indiscutiblement, s’ha de convertir en el Netflix de les televisions locals. A l’inici caldrà un procés d’adaptació i que l’audiència conegui aquesta opció, però si arrela pot ser el millor aparador per a les televisions locals. Sobretot per als qui estan familiaritzats en consumir continguts lluny de la televisió convencional. L’OTT ens ha de garantir, sobretot, més visualització i sumar nous telespectadors.

Més enllà de l’OTT, quin paper juga La Xarxa en l’entorn comunicatiu de proximitat del país?
Juga un paper rellevant i determinant. Sense La Xarxa seria impossible que les televisions locals oferíssim una programació de 24 hores. Al mateix temps, La Xarxa és un canal que radiografia a la perfecció la realitat del país. Aquests continguts que emet La Xarxa complementen la nostra programació i són atractius per a la nostra audiència. Ens aporta continguts i recursos.

Quins són els reptes de TV Sabadell Vallès a curt i mitjà termini?
Que la màxima gent possible de Sabadell i la demarcació ens conegui. Aquest és l’objectiu prioritari. Com més gent ens coneix, més creixem. I al mateix temps, que acabem sent una televisió de referència. I hi ha un altre repte rellevant: formar professionals. Aquells periodistes i comunicadors que es formen a les televisions locals tenen molts més recursos que la resta quan acaben fent el salt a altres mitjans d’àmbit nacional. Per això, reivindico la televisió local com a escola de futurs periodistes.