Oriol Mas (Palamós, 1980) és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universitat Autònoma de Barcelona i al setembre va assumir el càrrec de director de Girona FM, emissora municipal que el 2019 va iniciar una nova etapa. Després de ser el cap d’informatius de TV Girona (2013-2016) i coordinador de comunicació de l’Ajuntament de Girona (2016-2023), va guanyar el concurs públic per impulsar l’emissora de la capital gironina. Format a Ràdio Palamós, Ràdio Costa Brava i el diari El Punt Avui, vol posar la seva experiència al servei d’una emissora que té ganes de créixer. A Comunicació 21, explica com ha estat el seu primer trimestre com a director de Girona FM.

Com vas viure el procés de selecció?
Bé, va ser una època de recuperar el mitjà de la ràdio, on ja hi havia treballat feia uns anys. Mai havia perdut el contacte amb el mitjà, però durant set anys treballant la part més institucional, la feina em va absorbir molt, així que el moment de fer el pas i dissenyar el projecte em va permetre asseure’m, pensar i veure què podria oferir-hi jo.

Ara que has tornat als teus orígens, la ràdio, quina emissora t’has trobat?
És una emissora que té capacitat de creixement, perquè és jove i molt nova; el 2019 va començar a implantar-se el nou model. La freqüència de l’emissora municipal havia funcionat a etapes, i des de l’Ajuntament de Girona es va creure oportú tirar endavant una nova etapa, adaptant-la a la situació actual, i això fa que sigui una ràdio molt nova. En certa manera, jo com a director tinc una oportunitat de dirigir un projecte que no arrossega maneres de fer del passat.

Quina és la ràdio que t’agradaria aconseguir com a director?
Som una ràdio pública, així que hem de tenir una funció de servei públic i de donar a conèixer què passa a la ciutat, així com de donar veu a tothom qui hi fa coses. El model de ràdio que defenso i que crec que funciona en una emissora municipal és que tothom hi tingui veu, que pugui explicar coses i donar-se a conèixer, que tingui en la ràdio local el seu mitjà de comunicació i de proximitat per arribar al conjunt de la ciutadania. A més, voldria captar més col·laboradors i que Girona FM sigui una pedrera per als joves.

Girona està vivint, esportivament parlant, un molt bon moment. Quin pes tindran els esports a l’emissora municipal?
M’agradaria que en tinguessin més [riu], perquè és un moment molt dolç d’esport d’elit en tres disciplines esportives. Però més enllà d’això, hi ha molts clubs que estan treballant molt bé i, tot i que no són d’elit, nosaltres hem de donar-los veu, no ens en podem oblidar. Aconseguir cobrir tot el que dona la ciutat en esport seria un objectiu a mitjà termini, i mentrestant oferim els partits de futbol del Girona FC. A llarg termini, hem de treballar perquè el públic de Girona pugui sentir el bàsquet a la ràdio municipal, aquesta és una mancança que crec que tenim.

“Girona FM té capacitat de creixement, perquè és jove i molt nova”

Vosaltres sou una ràdio totalment digital, quina és la vostra estratègia en aquest terreny?
Per a nosaltres és bàsica, igual d’important que l’analògica. Però hem d’intentar que no vagin una en contra de l’altra, sinó que s’han de complementar, així que la graella analògica l’hem de potenciar i hem de fer que cada cop sigui més escoltada. Així i tot, som conscients que les escoltes de pòdcast i ràdio digital creixen exponencialment, i hem d’anar a parar aquí. Jo defenso la ràdio clàssica, la qual escoltem girant la rodeta i no fent un clic.

Pel que fa a les xarxes i l’escolta a la carta, quin paper juguen per a vosaltres?
Bé, tenim la nostra programació digital pròpia i la pengem a internet i a portals com iVoox o Spotify. Hem de facilitar que els oients ens trobin allà on ells escolten la ràdio, sigui a la plataforma que sigui o a través de l’streaming i dels dispositius digitals. El pastís de com s’escolta la ràdio està cada cop més fragmentat i nosaltres hem de ser capaços que tothom pugui escoltar-la. El següent pas seran les xarxes socials.

De quina manera?
Han de ser una part de la difusió del contingut, hem de pensar d’una manera diferent a la del pòdcast, i aquests seran objectius a mitjà termini. Els objectius més immediats són ser a les plataformes d’àudio i, després, treballar aquest contingut per adaptar-lo a les xarxes socials.

Us plantegeu obrir-vos nous perfils a Twitch o TikTok?
Crec que haurem d’anar-hi, perquè ja hi ha part de la gent jove que creix amb aquestes xarxes, però hem de prioritzar. En un futur, ja veurem com ho podem gestionar perquè siguem constants.

Com creus que la teva experiència laboral anterior et pot ajudar en el nou càrrec?
M’ajudarà molt. Per una banda, en la part més periodística, jo he treballat la informació de diferents maneres, i és un pòsit que tinc i que aplicaré. I pel que fa a la meva experiència en la informació institucional, em fa conèixer el funcionament de l’Administració, perquè és molt complicada, s’ha burocratitzat molt, i hi ha un control de tot el que es fa, això ens fa ser més lents i no tan àgils com voldríem. Soc conscient que les coses s’han de fer ben fetes, i de vegades això suposa aixecar el peu de l’accelerador per tenir tot ben treballat.

Et posaràs davant del micròfon un altre cop?
De moment no, perquè ara tinc molta feina de gestió i la prioritat és aquesta. Ara volem consolidar el servei a tots els nivells per aconseguir, en un termini de quatre anys, un model de ràdio més potent, més arrelat i que doni moltes més possibilitats. Tinc ganes de posar-me davant del micròfon i de fer algun programa més personal, però ja ho faré.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram