Paco Iglesias (Algesires, Cadis, 1963) és el coordinador i director tècnic de Ràdio Sant Feliu, que enguany ha celebrat el 40è aniversari. Discjòquei de vocació, els seus inicis van ser a l’equip de Los 40 Principales combinant-ho amb l’emissora municipal de Sant Feliu de Llobregat, on treballa des de la seva fundació. Així s’ha convertit en la veu més autoritzada d’una ràdio que ha estat referent en l’adaptació tecnològica. A Comunicació 21, Iglesias passa balanç de quatre dècades de ràdio a Sant Feliu i de la nova aposta de l’emissora de la capital del Baix Llobregat.

De jove va ser discjòquei. Aquest va ser l’embrió per acabar dedicant-se professionalment a la ràdio?
Sí, possiblement. Era molt jove quan vaig dedicar-me com a discjòquei en diferents pubs. Quan vaig tastar la ràdio vaig tenir clar que m’hi volia dedicar professionalment, però hi vaig arribar de forma accidental. Així, els primers anys vaig combinar Ràdio Sant Feliu i Los 40 Principales de la Cadena SER. Va ser tot un privilegi ser a Los 40 perquè, a més, vaig formar part d’una de les fornades històriques amb companys com Fernando Martínez, Juanma Ortega, Jacinto Espinosa, Xavi Parellada, Jaume Baró i María José Gil.

Li hagués agradat fer carrera a la SER?
Sincerament, no. És cert qui hi penso, però he acabat fent pràcticament el mateix, dedicar-me a la ràdio. Vaig tenir l’oportunitat d’anar a treballar a Madrid juntament amb dos companys més, però tenia altres prioritats personals que em van fer decantar per la comunicació de proximitat.

Combinava la SER i Ràdio Sant Feliu.
Sí, així és. Vaig entrar a Ràdio Sant Feliu nou mesos després de la seva posada en marxa. Em vaig trobar una munió de ciutadans que, de forma totalment amateur i altruista, tenien molta empenta per dinamitzar la ràdio. Entre ells, l’actual cap d’informatius de Televisió Espanyola, Esteve Crespo.

“El nou context tecnològic ens permet tenir un altre vincle amb La Xarxa: hem deixat de treballar-hi d’esquena per fer-ho de bracet”

Aquest any estan de celebració, Ràdio Sant Feliu compleix 40 anys.
Sí, l’emissora ha viscut moments de tot, com la majoria que es van posar en marxa a principis dels 80 arreu de Catalunya. Un dels moments més rellevants va ser la professionalització de l’emissora. Ara bé, a mesura que la comunicació va anar guanyant més pes a l’administració, la ràdio va patir un cert retrocés. Des d’aleshores, el projecte radiofònic de Sant Feliu es troba limitat, especialment pel que fa a recursos humans. Així i tot, gràcies a l’esforç de molta gent, treballadors i col·laboradors, ens ha permès arribar fins aquí.

Aquesta efemèride ha servit per donar una embranzida a la ràdio?
Sí, la ràdio municipal ha iniciat una nova temporada al novembre renovant la programació amb nous continguts. Amb butlletins informatius horaris, un nou magazín matinal, programes divulgatius, seleccions musicals per dècades i àrea d’esports, a més dels continguts procedents de la Xarxa; tenim l’oportunitat d’oferir una programació molt més amplia. La prioritat és la comunicació de proximitat.

Què suposa l’aixopluc de La Xarxa?
Per minimitzar la manca de recursos i de programació, La Xarxa s’ha convertit en una peça fonamental, també per a Ràdio Sant Feliu. Ja feia aquesta funció la desapareguda COMRàdio. Així i tot, sempre hem intentat mantenir els continguts propis per no despersonalitzar l’emissora, per no acabar sent un repetidor. La Xarxa també ha canviat el seu model i el nou context tecnològic ens permet tenir un altre vincle: hem deixat de treballar-hi d’esquena per fer-ho de bracet.

En aquesta nova programació aposten per la radiofórmula.
Com a eix fonamental d’aquesta nova etapa, l’emissora municipal ha reforçat l’emissió de contingut informatiu local en format de radiofórmula amb actualització permanent i redifusió de continguts al llarg del dia. Amb aquest format es pretén oferir una major diversitat d’horaris on la ciutadania pugui accedir a través tant de l’FM com del portal web. D’aquesta manera, els oients poden estar informats sense necessitat d’estar pendents de l’horari d’emissió únic en directe o a través de la descàrrega de podcasts.

Quins són els continguts que vertebren la programació de Ràdio Sant Feliu?
Manté com a peça indiscutible de la seva programació el nou magazín de matí Viu Sant Feliu, on recull tota l’activitat de la ciutat des d’un punt de vista lúdic i informatiu, donant veu a la ciutadania, moviments socials i teixit associatiu i comercial. Serotonina, Àrea de joc, L’alcaldessa respon, BlackCorb Day, Roda de portaveus o Los Vinilos de Barbarella són alguns dels programes de producció pròpia.

“A mesura que la comunicació va anar guanyant més pes a l’administració, la ràdio va patir un cert retrocés”

Han reforçat la programació en la franja horària de la tarda.
Sí, amb contingut musical enllaunat sota un criteri de selecció específic, sense veu de continuïtat o DJ, però sí amb un nivell de selecció per criteri de dècades, des dels 70 fins a l’actualitat, dedicant un espai especial a la música feta a Sant Feliu, Made in Sant Feliu.

Quines altres novetats han coincidit amb el 40è aniversari?
L’emissora ha estrenat web i nova imatge a les xarxes socials. A més, iniciarà el procés de digitalització dels seus estudis, començant per l’actualització dels seus sistemes d’emissió i gestió actuals, la digitalització de la taula de realització d’un dels controls de so, i la integració d’un sistema de realització automàtica de vídeo format per càmeres IP robotitzades que permetrà l’emissió en streaming de vídeo de continguts per fer un pas més a l’hora d’apropar la ràdio a la ciutadania.

L’aposta tecnològica és forta.
Tecnològicament, Ràdio Sant Feliu sempre ha estat capdavantera, per tant deixa’m treure pit. Ràdio Sant Feliu ha estat referent a la comarca en l’àmbit tecnològic. En el seu moment vam ser pioners en disposar d’un portal web o d’un sistema d’emissió en directe digital, fins i tot per davant de mitjans d’àmbit nacional.

Ràdio Sant Feliu ha exercit la capitalitat que sí que lidera la ciutat?
Actualment no. Anys enrere sí que va exercir la capitalitat, però aleshores hi havia un context polític i social ben diferent. La ràdio disposava de recursos econòmics i humans, cosa que et permetia emetre 24 hores de programació pròpia, i això ens va permetre abanderar les ràdios municipals de la comarca. Ara mateix no exercim aquesta capitalitat, però si ens hi sumem tots Ràdio Sant Feliu té tots els ingredients per recuperar el seu lideratge a la comarca.