Tere Giné (Santa Bàrbara, 1975) és l’actual coordinadora de La Plana Ràdio (100.6 FM), l’emissora municipal de Santa Bàrbara (Montsià). Després de treballar com a auxiliar administrativa en una fàbrica de botons del poble va llançar-se a la comunicació local arran de la posada en marxa de La Plana Ràdio, fa 25 anys. Des d’aleshores sempre ha treballat a l’emissora, tot i que ha fet algunes col·laboracions a les televisions de proximitat de les Terres de l’Ebre: Canal 21 i Canal TE. Durant aquests anys s’ha convertit en la veu referent de la informació de proximitat a Santa Bàrbara després de rellevar Josep Roig, qui va ser l’ànima de La Plana Ràdio durant 22 anys. A Comunicació 21, Giné reivindica les sinergies amb altres emissores del territori i veu necessari posar la mirada en la gent jove per captar nous oients.

La ràdio t’arriba de casualitat.
Així és. Quan va posar-se en marxa La Plana Ràdio vaig començar com a col·laboradora. Em vaig adonar que la feina que tenia a l’empresa cada dia era el mateix i, en canvi, a la ràdio cada dia era molt variada. Per consolidar el projecte de ràdio a Santa Bàrbara calia contractar algun professional i m’hi vaig presentar. I aquí segueixo, més de 20 anys després.

Treballar en una ràdio municipal vol dir que has de fer tots els papers de l’auca.
Exactament. Durant alguns anys vaig ocupar-me de la franja dels matins, mentre el director treballava en un altre mitjà i ho feia a les tardes. Per tant, ho havies de fer absolutament tot. Amb la digitalització se’ns han multiplicat les tasques: escriure al web, fer fotos, compartir continguts a les xarxes… No ens podem especialitzar en cap àmbit, però acabes fent moltes pinzellades de tot.

Creus que la pròpia professió menysté aquells qui treballeu en mitjans tan petits?
Quan jo vaig començar a treballar-hi hi havia molta gent que participava en els mitjans per vocació, com una forma d’aprenentatge i sense rebre res a canvi. Les ràdios locals tiren endavant gràcies a les ganes i la il·lusió dels col·laboradors. Fins i tot la gent que hi treballem professionalment dediquem moltes hores de feina que no es  comptabilitzen. Per treballar en una ràdio local has de tenir passió per la feina. Jo hi vaig començar col·laborant i després de més de 20 anys treballant-hi no he perdut mai la il·lusió. No em sento menys que un professional d’un mitjà territorial o nacional.

Quin escenari hi ha arran de la pandèmia?
Està sent una època d’un gran aprenentatge. Ens ha tocat reinventar-nos per mantenir vives les emissions de ràdio. Tothom ha fet el possible per mantenir els seus programes i des d’aquí voldria agrair la tasca dels col·laboradors de La Plana Ràdio, que quan pitjor era l’escenari van sobreposar-se i vam aconseguir que l’emissora tingués la continuïtat necessària.

“Soc molt partidària de compartir espais amb altres emissores que ens permeten dues coses: visualitzar Santa Bàrbara arreu del territori i millorar la qualitat de la nostra programació. Això ens ho dona La Xarxa”

Oferiu una programació pròpia allargada cada dia.
Més enllà dels continguts que compartim amb l’emissió de La Xarxa, la programació pròpia de La Plana Ràdio comença a les 9 del matí i s’allarga durant set hores en rigorós directe. Emetem un magazín d’actualitat, tertúlia, de contacte amb l’alcalde i altres temàtiques (cuina, història, creixement personal…). La programació de tarda es complementa amb aquells espais que realitzen els col·laboradors de la casa.

Un espai en la graella és Al Dia Terres de l’Ebre, compartit amb altres ràdios municipals del territori. És un aparador per a La Plana Ràdio?
Així és. Jo soc molt partidària de compartir espais amb altres emissores que ens permeten dues coses: visualitzar Santa Bàrbara arreu del territori i millorar la qualitat de la nostra programació. Al Dia Terres de l’Ebre és un magazín d’actualitat territorial i d’entreteniment de tres hores diàries amb la participació de vuit emissores locals. És la suma d’esforços de fer ràdio amb vocació territorial. Aquest projecte se suma a la nostra aposta per formar part de La Xarxa.

I quin paper hi juga La Xarxa amb emissores petites com la vostra?
La Xarxa hi té un pes molt determinant. Fa pocs dies, en una conversa virtual amb un altre director d’una ràdio municipal, m’explicava que no s’associen amb La Xarxa per no voler perdre la identitat. Jo li vaig dir que tot el contrari, que formar part de La Xarxa ens permet complementar la programació amb informació de qualitat i expandir la veu del nostre poble. A més de tot el suport addicional que t’ofereix La Xarxa en tots els sentits, sent un valor econòmic que ara mateix es fa imprescindible.

Santa Bàrbara no arriba a 4.000 habitants. Quin paper hi juga La Plana Ràdio?
A banda de dinamitzar i informar de totes les activitats que es fan i de ser la veu de les entitats del municipi, la ràdio de poble explica allò que cap altre mitjà fa. Recordo quan es va posar en marxa que el teixit associatiu del poble era molt dinàmic. Tothom volia col·laborar amb la ràdio. Això ha canviat lleugerament, tot és més complex. Així i tot, l’estiu passat vam poder celebrar el 25è aniversari en plena pandèmia. Ho vam fer emetent una programació especial gairebé confinats que va tenir continuïtat amb unes festes majors radiofòniques.

“Tenim tres grans reptes: mantenir l’essència de ràdio de proximitat, que es produeixi un canvi generacional urgent i necessari, i apostar per una ràdio amb més presència al carrer amb més directes”

Com es pot recuperar la gent jove?
És complex i la gran assignatura que tenen tots els mitjans de comunicació tradicionals. Els joves tenen molta oferta i, a més, no consumeixen la ràdio de la mateixa manera que ho hem fet la nostra generació. Així i tot, abans de la pandèmia vam posar en marxa un projecte per incentivar la passió per la ràdio entre els estudiants de l’institut del poble. Amb la Covid-19 vam haver d’aturar-ho tot, però un cop passi haurem de seguir donant-nos a conèixer així perquè acabin sent col·laboradors de la ràdio. Hem de recuperar aquest projecte i que els joves puguin fer-nos les aportacions adients perquè tinguin un espai per a ells a la ràdio.

Possiblement la revolució digital i tecnològica hi ha tingut alguna cosa a veure. Com està sent l’adaptació a la ràdio?
Tot i ser una emissora municipal molt petita, sempre ens hem adaptat ràpid als canvis que ens ha ofert la tecnologia. Així, vam posar en marxa un web propi de La Plana Ràdio on s’hi poden llegir els continguts que hem emès per la ràdio convencional, i tenen l’oportunitat d’escoltar la programació emesa a la carta i en format podcast. A més, ho complementem compartint diàriament els continguts a través de les xarxes socials.

Hi ha seguiment per part dels oients?
Sí, en funció de l’interès que generi una informació per als veïns del poble. Darrerament hem aconseguit xifres molt acceptables, tenint en compte que som un mitjà molt petit. Cada vegada els oients tenen la tendència d’escoltar-nos a la carta i en format podcast. Des de la ràdio estem dedicant esforços a oferir-los aquests continguts en línia i demostra que tots, nosaltres i els oients, ens estem adaptant a la nova realitat comunicativa.

Quins són els reptes a curt i mitjà termini de La Plana Ràdio?
Tenim tres grans reptes: mantenir l’essència de ràdio de proximitat; trobar les fórmula adequada perquè hi hagi un canvi generacional urgent i necessari, i quan la pandèmia ho permeti, apostar per una ràdio amb més presència al carrer amb més directes. Tot plegat és el que ens permetrà adaptar-nos als nous temps i garantir-ne la continuïtat.