Víctor Merencio (Calafell, 1968) és l’actual cap tècnic de RTV El Vendrell (que forma part de l’empresa de titularitat municipal Vendrell Comunicació) que celebra el seu 25è aniversari. Amb estudis d’hostaleria i turisme, Merencio va iniciar-se de ben jove als informatius de Calafell Ràdio i, des de fa 30 anys, treballa a RTV El Vendrell. Va ser corresponsal d’Efe, Europa Press, a més de col·laborar amb el Diari de Tarragona o El 3 de Vuit. A Comunicació 21, Merencio repassa l’evolució que ha tingut RTV El Vendrell en aquests 25 anys i avança els reptes de present i futur.

Ets el més veterà, l’únic supervivent de la ràdio abans de la creació del nou format RTV El Vendrell.
[Riu] Sí, tot i només tenir 53 anys soc el que sumo més anys a la casa. Encara recordo les màquines d’escriure a la redacció de la ràdio al carrer de Sant Magí o les cintes de casset fa 30 anys. La ràdio al Vendrell va néixer el 1981, per tant, té molts més anys que la televisió.

25 anys de RTV El Vendrell. Què va suposar aquell nou format?
Era l’any 1996 quan fruit d’un canvi de govern municipal es va crear RTV El Vendrell integrant la ràdio i la televisió locals. El més rellevant va ser que es va deixar d’externalitzar el servei televisiu i es va integrar l’equip de la ràdio en aquest nou format on es combinen els dos registres. Des d’una mirada tècnica, es van haver d’adaptar els estudis per a la televisió, ja que fins aleshores només eren de ràdio.

Com ha estat l’evolució del mitjà en aquest primer quart de segle.
L’evolució ha estat ràpida i molt bèstia. Tot ha passat de ser analògic a digital, des de la programació fins a l’edició. En l’aspecte tècnic hi ha hagut un gran salt qualitatiu i s’ha hagut de fer un intensiu de reciclatge constant, perquè tot té una durada molt efímera, els canvis són constants.

L’aposta comunicativa s’ha consolidat 25 anys després?
Sí, per descomptat. Els dos mitjans estaven molt enfocats a produir continguts de forma prioritària durant els dies laborables, i els caps de setmana l’opció era en format enllaunat. Hem passat d’un informatiu els caps de setmana a fer-ho diàriament, reforçant els continguts de producció pròpia. RTV El Vendrell s’ha consolidat com el mitjà de referència a la comarca, l’interès va més enllà del poble, especialment en televisió. Pel que fa a la ràdio, és més viva, ja hi ha altres emissores que tenen el seu pes en cada municipi.

Una de les fórmules que enforteixen els mitjans locals són els directes. És el cas de RTV El Vendrell?
En la darrera dècada l’aposta per les transmissions esportives, especialment l’hoquei patins, ha reforçat el nostre projecte. Els directes s’han convertit en una peça angular de RTV El Vendrell, no només en l’àmbit esportiu. Per això comptem amb una plantilla de 16 treballadors, mai com fins ara.

Vens de la ràdio convencional. Com es treballa de forma conjunta televisió i ràdio?
És combinat prou bé. El so i les imatges estan ben interconnectades en l’àmbit digital perquè s’adapti a la perfecció a l’hora de fer una crònica televisiva o radiofònica. A la redacció hi ha professionals que es dediquen als continguts televisius i d’altres a la ràdio.

Pel que fa als continguts, quins elaboreu de producció pròpia?
Cada dia emetem dos programes diaris: l’informatiu, de 20 minuts de durada, i un programa de mitja hora de durada, de dilluns a divendres. Aquest espai és de continguts centrats en l’actualitat, ja sigui cultural, esportiva, política, d’oci, i també en format d’entrevista.

Quin paper té RTV El Vendrell en l’univers de La Xarxa?
Hi participem activament, especialment en l’informatiu televisiu diari Quatre comarques, que recull l’actualitat de les comarques de l’Anoia, el Penedès i el Garraf, i que realitzem conjuntament les televisions locals d’Igualada, El Vendrell, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. Aquest projecte compta amb el suport de La Xarxa, que ens permet que també pugui ser compartit per altres mitjans adherits. La Xarxa també ens ofereix la possibilitat de disposar de continguts que ens serveixen per acabar de vestir la nostra programació.

“Els directes s’han convertit en una peça angular de RTV El Vendrell, que s’ha consolidat com a mitjà de referència més enllà del poble”

L’audiència està consolidada, 25 anys després?
Absolutament. Així i tot no tenim dades perquè no podem fer un estudi que ens xifri aquesta audiència. Tenim el valor de la proximitat, i t’adones del paper que juga RTV El Vendrell quan ets al carrer. I darrerament a través de les xarxes socials, que ens ha permès obrir el ventall a moltíssima altra gent que fins ara no ens coneixia. Les notícies es comparteixen i prens consciència del ressò informatiu. En els directes esportius, les xarxes bullen.

Els mitjans locals s’associen majoritàriament a una audiència d’edat avançada. Ho comparteixes?
Els continguts determinen l’edat de l’audiència dels mitjans, per això no és correcte encasellar una audiència d’edat avançada a tots els mitjans locals. En el nostre cas, a les transmissions esportives o La banqueta, que dirigeix Jordi Graell, hi ha contingut molt adreçat a la gent jove. Aquests continguts són els que, a la llarga, ens han de mantenir aquesta franja d’edat. I aquesta gent jove precisament no consumeix la nostra televisió a través de l’aparell convencional, sinó a través dels enllaços al web i a les xarxes socials.

Quins són els reptes de curt i mitjà termini?
El gran repte amb majúscules és el salt a l’alta definició. Primer, vol dir que els aparells televisius que no estiguin adaptats et deixaran de veure, i segon, el cost que representa per a l’empresa aquest pas a l’HD amb l’actualització de tot l’equipament tècnic. Ja hem fet passos petits a l’hora d’enregistrar continguts, però queda el més gros: emetre en HD. És un repte que s’ha d’executar en els propers mesos, en un calendari que ja està fixat. Un altre dels projectes que té sobre la taula El Vendrell Comunicació és ampliar la cobertura territorial. Ara bé, la prioritat continuarà sent la d’adaptar-nos als canvis tecnològics que vagin venint, per no quedar enrere.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram