Foto: Mariu Verdú

Gisela Badenes Constantino (Xeraco, País Valencià, 1991) és la nova cap de redacció de dBalears, la històrica capçalera de la premsa en català a les Illes, que enguany celebra el seu 25è aniversari. Té estudis de Filologia Catalana i és una apassionada per la llengua i els drets lingüístics. És especialista en màrqueting digital i, després d’exercir com a directora de comunicació en diverses empreses, va fundar una agència l’any 2016, Ressò Comunicació. Un any després es va incorporar a la redacció de dBalears i des d’aleshores compagina ambdues feines. A Comunicació 21, Badenes diu que té com a prioritat la professionalització de dBalears.

Una filòloga valenciana liderant una redacció d’un diari a les Balears.
Sí, vaig venir a Mallorca a estudiar el darrer any de Filologia Catalana i ja m’hi he quedat! [Riu] dBalears és una capçalera que té una clara vocació per promoure i estimar la llengua catalana. He fet cursos de llenguatge periodístic, tot i que el meu lligam amb els mitjans de comunicació és fruit de la posada en marxa de Ressò Comunicació.

És el teu propi segell comunicatiu.
Vaig comprovar que hi havia moltes empreses de Mallorca que els mancava comunicar-se de portes enfora en català. Hi ha propostes com la nostra, però la gran majoria ho fa en castellà. La major part dels clients estan vinculats a l’àmbit cultural, especialment en el sector de la música.

Des de fa més de tres anys ho has combinat formant part de la redacció de dBalears.
El seu director, Tomeu Martí, em va engrescar a formar-ne part. En primer lloc, vaig elaborar un informe sobre quins eren els punts forts i dèbils de la capçalera. A grans trets, la meva tasca ha estat la d’endreçar el projecte. Des de situar la capçalera a les xarxes socials –que no hi era– fins a conèixer quins són els continguts que interessen als nostres lectors. Així, vaig enumerar un seguit de propòsits assumibles per impulsar el projecte de portes enfora.

Heu aconseguit bona part dels propòsits fixats en aquests tres anys?
Sí, hem passat de 40.000 usuaris únics a una mitjana de 150.000. Hi ha hagut moments que hem superat la xifra de 170.000 usuaris al mes. Aquesta és la dada més llaminera, però hi ha hagut una feina fosca, de portes endins, que ha estat imprescindible per explicar on som avui. Calia disposar, també, d’un cap visible a la redacció, tot i que no disposem d’una redacció física.

Fins ara dBalears no tenia cap de redacció. Quins són els propòsits del futur més immediat de la capçalera?
Professionalitzar cada cop més la capçalera, poder tenir més recursos per enfortir la redacció. Sobretot, els caps de setmana, que és quan anem més peixos. dBalears té una clara mirada cap a l’actualitat política, però aviat donarem més cobertura a la cultura i els esports. El nostre web és molt similar a un timeline de Twitter, i més endavant, si la direcció ho creu oportú, es farà un nou redisseny del web.

“dBalears s’ha fet un lloc en l’ecosistema comunicatiu balear gràcies al seu compromís per la llengua i tota la temàtica social”

‘25 anys parlant com tu’ és el lema del 25è aniversari de dBalears. Què simbolitza?
Que dBalears no renuncia a la llengua ni a la defensa de la llengua catalana. Tot i que l’àmbit d’actuació són les Illes, dBalears és un diari pensat per a tots els Països Catalans. Per això sempre ens fem ressò de tot allò que passa tant a Catalunya com al País Valencià.

Com analitzes la competència directa?
[Somriu] Jo no parlaria de competència quan només som dues capçaleres digitals generalistes en català per a tota l’audiència de les Illes Balears. És cert que l’Ara Balears té més recursos i més estructura que nosaltres, i a més és present al carrer amb un setmanari en paper els caps de setmana. Tant de bo hi hagueren moltes més capçaleres en català.

L’aposta pel paper és un dels objectius que et fixes com a cap de redacció?
Aquest objectiu possiblement el té més present Tomeu Martí, qui es va forjar amb la capçalera en paper. Jo soc d’una generació més digital, que consumim gairebé sempre tots els continguts en línia i no comprem mai l’edició en paper. Soc més partidària d’editar especials, com ja havíem fet abans de la pandèmia. Aquesta seria la meva aposta personal.

Una de les necessitats detectades en el teu informe és que dBalears ha de fer front a la professionalització de la capçalera. Com seria?
Crear la figura d’un cap de redacció és un primer pas, perquè fins ara no existia. Però cal cercar recursos perquè tothom pugui ser remunerat, més enllà dels qui formem part de la redacció. Tenim molta sort d’aquells qui s’estimen aquest projecte i l’associació Ona Mediterrània, perquè avui seria impossible sense la seva aportació.

Què ha aportat dBalears de portes enfora?
dBalears s’ha fet un lloc en l’ecosistema comunicatiu balear gràcies al seu compromís per la llengua i tota la temàtica social. Així és com hem visualitzat una mirada d’esquerres i sobiranista des de les Illes Balears. Però ens cal enfortir-la molt més encara, perquè la presència del català en els mitjans de comunicació a Mallorca continua sent minoritària.