Maitane Moreno Oroz (Pamplona, 1981) és la directora d’IB3 Ràdio i del departament de comunicació corporativa de l’ens des del maig passat. Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat de Navarra, ha passat més de mitja vida professional (gairebé 20 anys) a la Cadena SER com a directora i presentadora del magazín Hoy por hoy Mallorca. Ha exercit com a professora a la Universitat de les Illes Balears, a més de consultora i formadora en comunicació estratègica i creació de pòdcasts. A Comunicació 21, Moreno passa balanç de la feina feta en aquests primers mesos i de les apostes de la nova temporada a IB3 Ràdio.

Gairebé mitja vida professional lligada a la SER. Com es gesta el seu pas a IB3?
Portava 20 anys a la ràdio i em sentia molt lligada al micròfon i al directe. Em venia de gust obrir nous camins en el món dels mitjans de comunicació. Així que, un cop Andreu Manresa va ser reelegit director general d’IB3, em va proposar incorporar-me al seu equip assumint la direcció de la ràdio i la comunicació corporativa.

Per què tria IB3?
Perquè, tot i que després de 18 anys IB3 és una marca consolidada a les Balears, actualment es troba en un moment crucial. Ser partícip del projecte de reinventar i remodelar IB3 és molt llaminer. Tenim un repte que ve molt de gust.

D’una emissora privada a una pública. Després de gairebé 20 anys, què t’emportes de la SER?
La SER és una de les millors escoles de ràdio, on destaca el seu periodisme compromès i el rigor. Han estat uns anys d’un aprenentatge constant i, sobretot, d’una ràdio molt propera als oients, que sempre cuida la posada en escena;, és a dir, com sona la ràdio més enllà dels continguts.

Quins ingredients pots aportar al nou projecte radiofònic d’IB3?
Principalment, tres: reforçar el compromís amb l’actualitat; l’aposta per l’entreteniment, i que els oients siguin partícips del relat informatiu, que siguin actius amb la ràdio. Així és com hem cuinat, a poc a poc, els primers canvis en la graella de la nova temporada.

“A l’oient l’hem d’escoltar i s’ha d’escoltar a si mateix a la ràdio”

Anem a pams. Primer: reforçar el compromís amb l’actualitat.
L’actualitat ha de continuar sent un dels grans motors d’IB3, que l’audiència triï IB3 a l’hora d’informar-se i en siguem referents. I per això, en la nova graella hem incorporat canvis significatius. La principal novetat és el nou programa d’anàlisi de l’actualitat Entre avui i demà dirigit per Araceli Bosch, que vol aportar una mirada a l’actualitat del dia més enllà dels titulars i més enllà de les Illes, amb un ritme més pausat. Així, hem recuperat el format de tertúlia política i reforçat els butlletins informatius. Ho hem fet gràcies a la complicitat i la implicació de Mònica Bestard, qui lidera els informatius de la casa.

El segon ingredient: l’aposta per l’entreteniment.
L’entreteniment és fonamental a la ràdio, sobretot en la franja horària de la tarda. Per això, hem apostat fort per l’espai Téntol, que divulga el patrimoni lingüístic balear i que dirigeix Margalida Mateu, una de les periodistes amb més potencial d’IB3 Ràdio. Dues novetats més en l’aposta per l’entreteniment són Diorama, amb Mònica Borràs, que abraça la cultura a les Illes, i La gran vida, amb Cati Moyà, els caps de setmana.

I el tercer: els oients.
L’oient ha de tenir una actitud activa, no ha de ser passiu. No només pot dir la seva opinió, sinó que ha de donar el fil del que acaba sent notícia. A l’oient l’hem d’escoltar i s’ha d’escoltar a si mateix a la ràdio. L’audiència ho agraeix moltíssim.

Una altra novetat de la temporada 2022-2023 és la posada en marxa d’IB3 Ràdio 2, un segon canal d’emissió en streaming.
Es tracta d’un espai diferenciat de l’FM i un pas més en l’aposta pel consum d’àudio per internet. Hem impulsat IB3 Ràdio 2 perquè no es vegi alterada la programació habitual quan coincideix amb un esdeveniment esportiu d’interès per a la nostra audiència. Es pot escoltar a través del web i l’aplicació per a mòbil de la ràdio i televisió pública. Tècnicament, la posada en marxa d’IB3 Ràdio 2 ha estat molt senzilla i pot ser la llavor de nous projectes.

Què vol dir?
S’està estudiant la possibilitat d’impulsar, més endavant, un tercer canal digital dedicat a la música. Tenint en compte que el consum de ràdio cada cop més s’està dirigint cap a internet, hem d’anar cap aquí, no podem quedar-nos només amb l’FM. I a més, hem d’aprofitar que tècnicament a IB3 estem a l’avantguarda.

“En l’aposta pels pòdcasts, la prioritat serà oferir poca oferta, però de molta qualitat”

Com pot competir IB3 Ràdio amb emissores d’àmbit estatal que emeten des de les Illes?
És un debat interessant. I jo em pregunto: IB3 Ràdio com a ràdio en català, com pot seduir i atrapar nous oients castellanoparlants? Jo ho tinc clar: fent bona ràdio i amb una mirada oberta, que inclogui tothom. A més, aquestes emissores d’àmbit estatal a les Balears tenen una programació d’unes hores concretes al llarg del dia. En canvi, IB3 Ràdio és una emissora propera, de 24 hores de cobertura informativa. Tenint un bon producte, així ens hem de fer més forts.

La marca d’IB3 està consolidada?
Sí, absolutament. Mentre la televisió lidera l’informatiu del migdia –que és la franja diària on té més competència–, la ràdio té el repte de ser referent. Amb aquests canvis i la implicació de tothom, estic convençuda que ho aconseguirem.

Quina complicitat ha rebut per part de la plantilla d’IB3 Ràdio i com ha viscut aquesta sacsejada en la nova temporada?
Per saber com ho han viscut, el millor seria preguntar-ho directament, un per un [riu]. La missió és millorar i enfortir la ràdio, per tant, només ho assolirem si tots remem en la mateixa direcció, tots estem en el mateix vaixell. En aquest temps m’he dedicat a escoltar-los, rebre les seves opinions i acabar d’enllestir el projecte. Ara cal treballar a fons per consolidar els continguts de la nova graella; n’estic molt satisfeta.

“Estem estudiant la possibilitat d’impulsar, més endavant, un tercer canal digital d’IB3 dedicat a la música”

En plena transformació digital i tecnològica, la ràdio –a diferència de la premsa escrita i la televisió– està sortint reforçada. Què té la ràdio?
La ràdio s’adapta sempre a tot, és la seva fortalesa i no canviarà mai. Estem vivint l’època daurada del pòdcast. I què és el pòdcast? Ràdio. Quan van aparèixer els pòdcasts, les grans emissores, en lloc de menystenir el format, els van incorporar en el seu projecte. I així és com la ràdio n’ha sortit guanyant.

IB3 Ràdio ha pujat al carro del pòdcast?
És un dels reptes per al 2023, quan disposarem d’una partida pressupostària a partir de gener. M’estan arribant propostes de pòdcasts molt interessants, i la prioritat serà oferir poca oferta, però de molta qualitat. Se’n sentirà a parlar de l’aposta d’IB3 pels pòdcasts.

El gran repte de les ràdios convencionals és atraure la gent jove. El pòdcast pot ser la fórmula per connectar amb els joves?
Sí, perquè els joves són grans consumidors de pòdcasts. Des de la ràdio convencional hem d’oferir continguts que interessin a la gent jove. Amb això no vull dir que la graella compti amb un programa específicament per als joves, sinó que se sentin identificats amb el relat informatiu i l’entreteniment que oferim des de la ràdio.