Josep Maria Sastre i Joan Socies Fiol (foto: TotPla.cat).

Josep Maria Sastre i Joan Socies Fiol són dos apassionats del periodisme i la informació. En Josep Maria va treballar per a diferents capçaleres del Grup Serra fins que l’any 2008, en plena crisi econòmica, va decidir embarcar-se com a autònom gestionant la comunicació per a diferents ajuntaments de la comarca del Pla de Mallorca. Juntament amb Joan Socies, historiador de soca-rel, aquesta primavera han posat en marxa TotPla.cat, el primer diari digital del Pla de Mallorca. A Comunicació 21, Sastre i Socies estan convençuts que el projecte editorial arrelarà al territori.

La premsa de proximitat la tenen molt integrada.
Josep Maria Sastre: És el nostre motor, sempre hem treballat des d’aquesta mirada. Posar en marxa TotPla.cat respon a dos motius. D’una banda, per la poca incidència i visibilitat que té aquest territori en els mitjans de referència de les Balears, i perquè fins ara no hi havia una oferta com aquesta. Volem cobrir aquest espai i ser una referència informativa.

La capçalera digital va aparèixer fa un mes. Com han estat aquestes primeres setmanes, quina acollida ha tingut?
Joan Socies Fiol: Ens hem sentit molt ben acollits, hi ha hagut un gran impuls en l’arrencada. Possiblement, hi haurà moments complicats i haurem d’estar preparats. Abans  d’activar el portal, quan presentàvem el projecte als ajuntaments i batles, tothom ha mostrat un gran interès. La capçalera ha d’actuar com una eina per donar veu a aquelles entitats o col·lectius locals que sovint no en tenen en els grans mitjans.

Quina és l’essència dels continguts de TotPla.cat?
JCF: Els continguts propis són la nostra punta de llança, i ho fem fugint dels comunicats de premsa. Les entrevistes, els reportatges i la notícia destacada són els espais on conflueix la informació.
JMS: Entenem el periodisme com una eina de transformació social. Volem que la nostra capçalera esdevingui un mitjà informatiu veraç i fiable, amb informació de proximitat, reposada, arrelada i amb coneixement del territori. A més de les notícies d’interès de cada municipi, també volem posar en valor aquelles informacions que tinguin interès per a tota la comarca.

El mitjà cobrirà l’actualitat de 14 municipis on hi resideixen prop de 40.000 habitants.
JMS: Tenint en compte que cada poble té la seva peculiaritat, volem crear una comunitat, una xarxa amb un cert sentit de pertinença. Pla de Mallorca ja és una marca consolidada, on encara es conserven les arrels pròpies de la mallorquinitat, tant de caire folklòric, cultural i gastronòmic com paisatgístic. Ara cal que tingui un mitjà d’informació de referència, que posi en valor l’atractiu dels nostres pobles i sectors productius, com un signe distintiu de qualitat.

TotPla.cat abraça poc més d’un 20% de l’illa de Mallorca. En el full de ruta és previst ampliar la cobertura geogràfica de la capçalera?
JMS: Sí, la idea és ampliar la cobertura geogràfica. Però, lògicament, hem d’anar pas a pas. Primer, consolidar-nos al Pla de Mallorca, i més endavant, si és possible, créixer. Si això passa voldrà dir que ho haurem fet molt bé, que la capçalera és rendible, que ha arrelat entre la comunitat, que sigui una referència informativa. El boca-orella serà imprescindible.

“Volem crear una comunitat, una xarxa amb un cert sentit de pertinença”

La capçalera és un complement més de la premsa forana de Mallorca?
JCF: La nostra intenció és poder-nos integrar a l’Associació de Premsa Forana de Mallorca properament. Tenim un distintiu respecte de la resta de capçaleres que integren l’associació: TotPla.cat abraça tots els municipis del Pla de Mallorca; en canvi, les capçaleres de la Premsa Forana tenen com a cobertura geogràfica un sol poble.

TotPla.cat és una capçalera íntegrament digital. En el pla de negoci hi té cabuda la possibilitat de transformar-la en una capçalera en format paper?
JMS: És un dels grans objectius que tenim. Voldríem editar la capçalera en format paper, molta gent ens ho demana. Penseu que en la majoria de pobles del Pla hi viu gent gran, que té l’hàbit d’informar-se a través del paper. Si acabem impulsant una capçalera en paper, avui no et sabríem dir quina seria la periodicitat.

Així i tot, una capçalera en format digital contribueix a què la gent gran s’incorpori en aquesta nova realitat.
JSF: Sí, així és. Tot i que encara hi ha gent gran que hi viu amb una certa distància. En canvi, una capçalera digital ens permet apropar-nos directament a la gent jove, especialment als instituts del territori. Tenim previst implicar la comunitat educativa amb un seguit d’entrevistes a exestudiants perquè ens expliquin la seva experiència. Si aconseguim ser un mitjà referent per a la gent jove, tindrem molt guanyat.

Els números acabaran marcant el destí de la capçalera. Com s’ha de garantir la rendibilitat del projecte?
JMS: Actualment, no ho és, però tenim el convenciment que ho serà. Hem posat en marxa un apartat d’aportacions solidàries per fer créixer i consolidar el projecte. Hem detectat que hi ha molta gent interessada perquè aquest projecte sigui de llarg recorregut.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram