L’SPJ, la Societat de Periodistes Professionals dels Estats Units, la més nombrosa i antiga d’aquest país, ha obert un debat sobre quin paper han de desenvolupar les associacions de periodistes en el nou context de l’era digital. Més tenint en compte, diuen, ara que la “P” de professional i la “J” de periodista (en anglès) s’estan redefinint pels canvis tecnològics i les possibilitats que ofereix internet.

L’SPJ va encarregar aquest estiu un informe al seu comitè de mitjans digitals, les conclusions del qual s’han sabut aquests dies. Entre d’altres, proposa instruir als periodistes en els avantatges que ofereixen les eines lligades a les noves tecnologies per donar més profunditat a les seves històries, i incrementar la participació ciutadana.

Un dels punts en què posa més èmfasi l’informe és, precisament, en el fet d’unir a periodistes i públic, i en educar els ciutadans perquè practiquin el periodisme d’una manera ètica.

L’informe de l’SPJ també reclama apropar els nous mitjans i els tradicionals, i pel que fa a les noves empreses, proposa crear una xarxa perquè comparteixin idees.

Amb tot, davant la nova era digital, l’actitud correcta del món del periodisme segons l’SPJ ha de ser la d’ajudar a l’expansió de l’accés d’internet i a la informació a través de la xarxa, i adaptar-se en tot moment a les últimes tendències del periodisme digital.

Font: Nieman Journalism Lab