comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 29 Gener 2018 a les 21:38

L'informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya sobre la cobertura de les eleccions al Parlament del 21 de desembre constata que TV3 i Catalunya Ràdio van ser els que més van igualar el temps de notícia dels diferents partits en les informacions sobre la campanya electoral, i també els mitjans que van oferir una major diversitat de veus.

El treball analitza els informatius diaris del 5 al 19 de desembre de TV3, Catalunya Ràdio, 8tv, RAC1, TVE Catalunya, La 1, Telecinco, Antena 3 i laSexta. Així mateix, examina els actors polítics que van participar en debats, entrevistes, magazins i altres espais informatius emesos pels mitjans esmentats, el 324 i el Canal 24 Horas. En total s'han analitzat 141 hores corresponents a 221 informatius diaris i 225 programes de la tipologia magazins i altres espais informatius.

El ple del CAC ha aprovat l'informe amb cinc vots a favor i un en contra, el de Daniel Sirera, el conseller a proposta del PP. Aquest argumenta, per una banda, que el Consell no té competències per analitzar els mitjans estatals, i per l'altra, que les dades quantitatives sobre el temps de paraula ofereixen "una visió restringida del pluralisme polític".

El Consell de l'Audiovisual enviarà l'informe a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència i la Junta Electoral Central als efectes que considerin oportuns.

Equilibri 

L'informe analitza dos grans blocs. En el primer, amb les informacions estrictes de la campanya electoral, el CAC constata la tendència dels mitjans de la CCMA d'igualar el temps de els diferents partits. Així, si només es consideren les set forces polítiques que van obtenir representació parlamentària en les anteriors eleccions al Parlament, en el cas de TV3 la distància entre el primer partit (JuntsxCat) i el darrer (CUP) va ser de 3,6 punts, mentre que a Catalunya Ràdio es va reduir a 3,2.

En canvi, Telecinco i Antena 3 van ser els mitjans on la distància entre el partit que va rebre més atenció i el que menys va ser més àmplia, superant els 20 punts. En concret, Telecinco va donar el 22,7% del temps de notícia de campanya a ERC i el 2,5% a la CUP. En el cas d'Antena 3, el desequilibri va ser similar: el partit que més temps va ser el PP amb el 21,4%, i el que menys la CUP amb l'1,3%.

El Consell remarca que, a diferència de convocatòries electorals anteriors, tant Telecinco com Antena 3 van atorgar temps de notícia de campanya a totes i cadascuna de les set formacions que van obtenir representació parlamentària en les eleccions al Parlament del 2015.

Per la seva part, laSexta no va seguir l'ordinalitat dels resultats del 2015, però va ser, entre les privades estatals, la que va presentar menys distància entre els extrems.

La 1 i TVE Catalunya van mantenir la tònica d'altres convocatòries electorals, en el sentit de tendir a una proporcionalitat estricta amb els resultats electorals del 2015 i a respectar el principi d'ordinalitat respecte aleshores.

Finalment, els dos mitjans de Godó analitzats, 8tv i RAC1, es van caracteritzar pel fet que el temps d'informació de la campanya electoral i l'ordre que se'n deriva va guardar una certa relació amb els resultats obtinguts per cada candidatura a les anteriors eleccions.

Pluralitat

En el segon bloc s'analitza el temps de paraula dels actors polítics. Aquí l'ens regulador destaca l'absència "gairebé total" de veus del Govern de la Generalitat, cessat pr l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola.

L'informe constata que el Govern espanyol va suposar més de la meitat del temps de paraula del conjunt d'actors polítics en els informatius de RTVE analitzats: TVE Catalunya (57,6%) i La 1 (56,1%). La seva veu també va ser la que va gaudir amb més temps a la resta de mitjans (amb proporcions inferiors), excepte a laSexta, on ho va ser JuntsxCat+PDeCAT.

Un altre tret del tractament de les informacions relacionades amb les eleccions mostra que TV3 i Catalunya Ràdio van ser els mitjans amb una diversitat de veus més gran, amb 20 i 17 agrupacions d'actors polítics, respectivament. Per la seva part, La 1, Telecinco i laSexta en van donar veu a 14; Antena 3 a 11, i 8tv a 10.

En relació amb les forces polítiques, tots els mitjans van donar veu a les formacions que van obtenir presència al Parlament el 2015, excepte TVE Catalunya, on no es va observar la presència de la CUP, per bé que sí que li va donar veu en les informacions de seguiment de la campanya.

Pel que fa a les entrevistes, tots els mitjans de la mostra van donar veu com a mínim un cop a totes les forces polítiques amb representació parlamentària, amb l'excepció de Telecinco. La cadena de Mediaset va emetre entrevistes de tres candidatures (ERC, C's i PSC), tot i que abans de campanya, al desembre, va fer entrevistes a Cat-Comú-Podem i el PP.

El mitjà que va emetre més entrevistes va ser laSexta, amb 60, seguit de Catalunya Ràdio i Antena 3 amb 24 cadascuna, i TV3 amb 23.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

NacióDigital torna a liderar el rànquing de diaris digitals en català

NacióDigital ha recuperat el primer lloc en la classificació de diaris digitals en català [...]

El Parlament tomba una comissió d'investigació sobre l'espionatge a periodistes

El ple del Parlament ha rebutjat la creació d'una comissió d'investigació sobre el presumpte [...]

Enderrock llança una revista digital per al País Valencià

El Grup Enderrock ha posat en marxa una edició de la revista digital musical EDR específica [...]

Duart deixarà la CCMA per tornar a Interior

El president en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Brauli Duart, [...]

La revista d'Ana Rosa Quintana tanca després de 17 anys

La revista AR impulsada per Ana Rosa Quintana s'acomiadarà el 15 de juny amb el seu número [...]

Telefónica integrarà els continguts de Netflix

Les plataformes televisives de Telefónica a Europa i l'Amèrica Llatina incorporaran els [...]

L'APE crea un premi de periodisme econòmic

L'Associació de Periodistes Europeus ha posat en marxa el Premi de Periodisme Econòmic Carlos [...]

El Govern balear crea una borsa de treball per a periodistes

La Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques de les Illes Balears ha [...]

El CAC obre un espai web sobre la tramitació de la legislació europea sobre l'audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert un apartat al seu web que permet seguir la [...]

Es gesta el magazín digital de periodisme en profunditat La Mira

La Mira és nou projecte de periodisme en profunditat que preveu la seva sortida al setembre. [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.