comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 29 Gener 2018 a les 21:38

L'informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya sobre la cobertura de les eleccions al Parlament del 21 de desembre constata que TV3 i Catalunya Ràdio van ser els que més van igualar el temps de notícia dels diferents partits en les informacions sobre la campanya electoral, i també els mitjans que van oferir una major diversitat de veus.

El treball analitza els informatius diaris del 5 al 19 de desembre de TV3, Catalunya Ràdio, 8tv, RAC1, TVE Catalunya, La 1, Telecinco, Antena 3 i laSexta. Així mateix, examina els actors polítics que van participar en debats, entrevistes, magazins i altres espais informatius emesos pels mitjans esmentats, el 324 i el Canal 24 Horas. En total s'han analitzat 141 hores corresponents a 221 informatius diaris i 225 programes de la tipologia magazins i altres espais informatius.

El ple del CAC ha aprovat l'informe amb cinc vots a favor i un en contra, el de Daniel Sirera, el conseller a proposta del PP. Aquest argumenta, per una banda, que el Consell no té competències per analitzar els mitjans estatals, i per l'altra, que les dades quantitatives sobre el temps de paraula ofereixen "una visió restringida del pluralisme polític".

El Consell de l'Audiovisual enviarà l'informe a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència i la Junta Electoral Central als efectes que considerin oportuns.

Equilibri 

L'informe analitza dos grans blocs. En el primer, amb les informacions estrictes de la campanya electoral, el CAC constata la tendència dels mitjans de la CCMA d'igualar el temps de els diferents partits. Així, si només es consideren les set forces polítiques que van obtenir representació parlamentària en les anteriors eleccions al Parlament, en el cas de TV3 la distància entre el primer partit (JuntsxCat) i el darrer (CUP) va ser de 3,6 punts, mentre que a Catalunya Ràdio es va reduir a 3,2.

En canvi, Telecinco i Antena 3 van ser els mitjans on la distància entre el partit que va rebre més atenció i el que menys va ser més àmplia, superant els 20 punts. En concret, Telecinco va donar el 22,7% del temps de notícia de campanya a ERC i el 2,5% a la CUP. En el cas d'Antena 3, el desequilibri va ser similar: el partit que més temps va ser el PP amb el 21,4%, i el que menys la CUP amb l'1,3%.

El Consell remarca que, a diferència de convocatòries electorals anteriors, tant Telecinco com Antena 3 van atorgar temps de notícia de campanya a totes i cadascuna de les set formacions que van obtenir representació parlamentària en les eleccions al Parlament del 2015.

Per la seva part, laSexta no va seguir l'ordinalitat dels resultats del 2015, però va ser, entre les privades estatals, la que va presentar menys distància entre els extrems.

La 1 i TVE Catalunya van mantenir la tònica d'altres convocatòries electorals, en el sentit de tendir a una proporcionalitat estricta amb els resultats electorals del 2015 i a respectar el principi d'ordinalitat respecte aleshores.

Finalment, els dos mitjans de Godó analitzats, 8tv i RAC1, es van caracteritzar pel fet que el temps d'informació de la campanya electoral i l'ordre que se'n deriva va guardar una certa relació amb els resultats obtinguts per cada candidatura a les anteriors eleccions.

Pluralitat

En el segon bloc s'analitza el temps de paraula dels actors polítics. Aquí l'ens regulador destaca l'absència "gairebé total" de veus del Govern de la Generalitat, cessat pr l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola.

L'informe constata que el Govern espanyol va suposar més de la meitat del temps de paraula del conjunt d'actors polítics en els informatius de RTVE analitzats: TVE Catalunya (57,6%) i La 1 (56,1%). La seva veu també va ser la que va gaudir amb més temps a la resta de mitjans (amb proporcions inferiors), excepte a laSexta, on ho va ser JuntsxCat+PDeCAT.

Un altre tret del tractament de les informacions relacionades amb les eleccions mostra que TV3 i Catalunya Ràdio van ser els mitjans amb una diversitat de veus més gran, amb 20 i 17 agrupacions d'actors polítics, respectivament. Per la seva part, La 1, Telecinco i laSexta en van donar veu a 14; Antena 3 a 11, i 8tv a 10.

En relació amb les forces polítiques, tots els mitjans van donar veu a les formacions que van obtenir presència al Parlament el 2015, excepte TVE Catalunya, on no es va observar la presència de la CUP, per bé que sí que li va donar veu en les informacions de seguiment de la campanya.

Pel que fa a les entrevistes, tots els mitjans de la mostra van donar veu com a mínim un cop a totes les forces polítiques amb representació parlamentària, amb l'excepció de Telecinco. La cadena de Mediaset va emetre entrevistes de tres candidatures (ERC, C's i PSC), tot i que abans de campanya, al desembre, va fer entrevistes a Cat-Comú-Podem i el PP.

El mitjà que va emetre més entrevistes va ser laSexta, amb 60, seguit de Catalunya Ràdio i Antena 3 amb 24 cadascuna, i TV3 amb 23.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornem el 31 d'agost

Amb motiu de les vacances d'estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

La ràdio: un model d'èxit dels mitjans en català que va a més

En les dinàmiques de les audiències dels mitjans sempre destaca el fet que qui va primer [...]

Fake news, algoritmes i bombolles informatives centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 44 de Quaderns del CAC [...]

La CNMC adverteix els magazins d'Atresmedia i Mediaset pel tractament del 'cas Gabriel'

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha requerit a Atresmedia i Mediaset perquè [...]

Convocat el 12è premi Paco Rabal de periodisme cultural

La Fundació AISGE (Artistes Intèrprets, Societat de Gestió) ha posat en marxa la 12a edició [...]

Rosa Mª Mateo recupera Fran Llorente com a director de projectes i estratègia de RTVE

L'administradora única provisional de RTVE, Rosa María Mateo, ha incorporat a la cúpula [...]

L'ICEC convoca cinc línies de subvencions per al foment de l'audiovisual

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria de cinc línies de [...]

El CAC denega la modificació accionarial d'Olot TV

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha denegat l'autorització per a la modificació de [...]

De la ràdio per a tothom a la ràdio personal: el podcast

Si el vídeo viu profunds canvis pel que fa als hàbits de consum, que de mica en mica va [...]

La CCMA licita la creació de produccions audiovisuals de màrqueting

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha obert el procés de licitació del servei de [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.