El Consell de l’Audiovisual de Catalunya, en col·laboració amb la Secretaria General de Esport i de l’Activitat Física de la Generalitat, l’Institut Català de les Dones i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, impulsa la campanya #ThoEstàsPerdent amb l’objectiu de fomentar l’esport femení en els mitjans de comunicació.

L’objectiu de la campanya és promoure una presència més gran de les dones esportistes als mitjans, contribuint així a avançar cap a la plena igualtat, trencar estereotips socials i mediàtics respecte de l’esport femení, i posicionar-lo com un contingut d’interès i capaç d’atraure grans audiències. La iniciativa també pretén consolidar en l’audiència referents de l’esport femení, especialment entre infants i adolescents.

“Si no veus esport femení, t’estàs perdent la meitat de l’espectacle”, és el lema de la campanya, que consta de diverses peces audiovisuals protagonitzades per cinc esportistes d’elit: la medallista olímpica de natació Mireia Belmonte; la multicampiona del món de motociclisme Laia Sanz; la subcampiona de la Champions League femenina de futbol, Alexia Putellas; la tricampiona d’Europa i subcampiona olímpica de bàsquet Laia Palau, i la rècord del món de pentatló i heptatló sub-18 Maria Vicente.

Compromís dels mitjans

L’espot i la falca de la campanya s’emetran fins al 14 de febrero a TV3, Esport3, Super3, betevé, La Xarxa, Catalunya Ràdio, les emissores de l’Associació Catalana de Ràdio, diverses televisions i ràdios locals, i pel Canal FGC dels Ferrocarrils de la Generalitat i pel canal MouTV de Transports Metropolitans de Barcelona. L’anunci també es difondrà per les xarxes socials Facebook, Twitter i Instagram.

D’altra banda, 86 mitjans s’han adherit al document Compromís dels mitjans de comunicació per impulsar l’esport femení. El text, elaborat per les entitats promotores de la campanya, proposa donar més visibilitat a les dones esportistes, avançar cap a una cobertura equilibrada entre l’esport masculí i el femení als mitjans, i evitar els estereotips de gènere en el tractament de l’esport.

A més, els mitjans es comprometen a formar en perspectiva de gènere el seu personal en l’àmbit dels esports, i a fomentar la presència paritària de periodistes en les redaccions i en els espais d’opinió i les tertúlies esportives.

Revertir la desigualtat

“En la nostra societat, una de les àrees en la qual es dona encara una situació de desigualtat, tot i els avenços dels darrers temps, és en la presència de l’esport femení en els mitjans de comunicació, tant pel que fa a les dones esportistes, com a les dones professionals de la comunicació”, ha assenyalat el president del CAC, Roger Loppacher en la presentació de la campanya. Segons ell, la iniciativa “pretén mostrar l’esport femení com el que és: un contingut vibrant, emocionant i apassionant, capaç de captar i d’atraure audiència.”, ha reblat

“Les xifres de presència de les dones als mitjans van millorant poc a poc, però no es pot deixar d’incidir en la seva importància, en la necessitat de continuar avançant: ens ho hem d’exigir cada dia”, ha apuntat la vicepresidenta i presidenta en funcions de la CCMA, Núria Llorach. “La defensa de la igualtat efectiva entre homes i dones va més enllà d’una campanya, ha de ser una aposta global i permanent, i en cada acció de suport i d’impuls per aconseguir-ho, ens hi trobaran de ple”, ha afegit.

“Aquesta campanya vol ser un altaveu perquè prenguem consciència del potencial del nostre esport femení i que és un espectacle de primer nivell que hem de seguir amb la mateixa atenció que seguim el masculí a través dels mitjans de comunicació. També ens ha de servir per posicionar-nos a nivell internacional com un país referent en l’equiparació mediàtica de l’esport femení i el masculí”, ha dit el secretari general de l’Esport, Gerard Figueras.

Per la seva part, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Laura Martínez, ha afirmat que “amb #ThoEstàsPerdent estem dient ‘No ens ho podem perdre’ i també ‘No podem permetre que es continuï discriminant les dones en l’àmbit de l’esport’. Ja sigui a nivell comunicatiu, ja sigui a nivell de pràctica esportiva o bé per manca de representació efectiva de dones en qualsevol àmbit de decisió de l’esport”.