A Catalunya, més d’una persona es treu la vida cada dia. L’entitat Obertament ha presentat l’informe El suïcidi als mitjans, on assegura que només una de cada deu notícies dona veu a persones supervivents, i emplaça els mitjans a parlar-ne com a solució per afrontar la situació i prevenir-la.

El suïcidi s’ha convertit en la primera causa de mort externa, per davant dels accidents de trànsit. “La idea que aquestes persones poden ser ajudades és clau per prevenir el suïcidi i el paper dels mitjans és clau”, assegura Ariadna Rogero, responsable de l’informe.

Nou de cada deu persones que es treuen la vida estaven vivint un problema de salut mental. Per aquest motiu, l’observatori persegueix l’objectiu d’enfrontar “el tabú” que encara suposa, avui en dia, el suïcidi.

Per trencar aquest tabú, segons destaquen a Obertament, cal vèncer l’estigma. “L’estigma ens allunya de la possibilitat de parlar obertament amb les persones que es troben en una situació complicada”, assenyalen.

En aquest context, els mitjans de comunicació tenen un paper clau ja que, com demostra l’informe, els continguts que donen veu a persones que han superat alguna crisi relacionada amb el suïcidi tenen un efecte beneficiós per a la ciutadania.

Amb tot, només el 19,5% de les notícies que ha analitzat l’estudi se centren en històries de recuperació. “Aquest percentatge ha d’augmentar. Les persones necessiten referents, perquè veure que hi ha persones que han passat pel mateix i se n’han sortit ajuda molt”. A més del contingut, l’estudi també ha analitzat el to que fan servir els mitjans a l’hora de tractar les notícies sobre suïcidi i les imatges que inclouen.

El 44,5% de les notícies sobre suïcidi utilitzen un to positiu

L’informe destaca que en un 44,5% dels casos utilitzen un to positiu. “És bona notícia, perquè els informes anteriors no utilitzaven aquest to en un percentatge tan elevat”, assegura Rogero.

Els articles amb to neutre representen un 26% del total i acostumen a oferir dades. Aquest tipus de notícia, segons Rogero, “tot i que no ofereixen cap benefici sí que ofereixen la possibilitat de començar a transformar i normalitzar. Ens ajuden a poder parlar obertament del nostre malestar”.

D’altra banda, les notícies que parlen de suïcidi i utilitzen un to negatiu només representen un 11% del total. El to negatiu, segons explica Rogero, correspon “als articles que donen massa detalls, perquè poden caure en el sensacionalisme. Afortunadament no n’hi ha gaires, només un 11%, però poden ser molt perilloses”, sentencia.