Foto de família del Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat (foto: Albert Lijarcio / ACN).

El 24 i el 25 d’octubre, la Seu d’Urgell va acollir el primer Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat (CIMP) organitzat per l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), que va aplegar 180 professionals provinents de Catalunya, País Valencià, Illes Balears, Catalunya del Nord, Andorra, Arieja, Aragó, Navarra, País Basc i Iparralde. Dues jornades en què es van compartir propostes provinents de mitjans de comunicació i d’empreses tecnològiques d’una banda i l’altra dels Pirineus, així com d’institucions i acadèmics, centrades en els nous models de negoci dels mitjans, la tecnologia i les estratègies digitals, i la creació de comunitats que ajudin a la dinamització econòmica i la cohesió social dels seus àmbits territorials. Així mateix, el CIMP serví d’espai de presentació del nou model de col·laboració i suport de la BBC amb el periodisme local de la Gran Bretanya.

Aquesta “iniciativa pionera”, en paraules del president de l’AMIC, Ramon Grau, probablement tindrà continuïtat en properes edicions, amb l’objectiu de vertebrar un espai comunicatiu comú. Aquest és el missatge que n’ha quedat després de l’èxit de convocatòria del Congrés i de l’intens intercanvi de coneixements i experiències en les onze conferències i taules rodones del seu programa.

Estratègia digital: reforçar els vincles amb els lectors i generar nous ingressos

Els directors d’OJD/PGD i OJDinteractiva, José Antonio Pérez i Alberto Álvarez, van presentar dos nous indicadors del consum digital dels mitjans auditats, establerts en col·laboració amb l’AMIC: el de lleialtat (ràtio de visites per usuari únic) i el de profunditat (pàgines vistes per visita). La qüestió de les mètriques i les estratègies digitals va protagonitzar bona part de les activitats del Congrés, amb experiències com les del diari Berria en la seva relació amb les comunitats de lectors; la posada en marxa d’Euskal PMP, un mercat privat de compra programàtica en llengua basca; la figura dels microinfluencers i el seu paper de difusors de les apostes mediàtiques dels mitjans, com va explicar Tània Carrobé de l’empresa Xtrategics; o la triple aposta digital de L’Indépendant de Perpinyà, amb una redacció bolcada al seu portal web (digital first), que consulta quins temes seran objecte de futurs reportatges del diari on es prioritzaran propostes positives (periodisme de solucions) i que està incorporant les narracions d’àudio dins la seva oferta informativa (podcast a la carta).

Trencar fronteres: la construcció d’un espai comunicatiu regional

De la mà del responsable de comunicació de l’Euroregió Pirineus Mediterrània, David Clusellas, es va plantejar obertament la construcció d’un espai comunicatiu comú a banda i banda dels Pirineus, on els mitjans locals en fossin protagonistes, en tant que poden mancomunar continguts entre ells amb facilitat. Aquest missatge de trencar positivament les actuals fronteres mentals que impedeixen el trànsit informatiu entre territoris veïns va ser referendat pels participants d’una taula rodona integrada per mitjans de l’Arieja francesa, la Catalunya del Nord, les comarques lleidatanes i Mallorca.

El País Basc revoluciona el seu model d’ajuts als mitjans

El Congrés serví per analitzar el nou sistema basc de suport als mitjans de comunicació en eusquera. Un canvi radical de model que passa per quatre grans principis: que totes les institucions basques supralocals (Gobern i diputacions) estableixin unes mateixes regles, acordades amb les associacions de mitjans; establir uns barems objectius sobre els costos estructurals dels mitjans de comunicació; que els diners destinats –un 42% més que l’any 2018– permetin sufragar un 30% dels costos de producció i difusió de cada mitjà; i que els ajuts concedits siguin per tres anys, garantint l’estabilitat financera dels mitjans beneficiaris.

La BBC: el gran mitjà públic britànic al rescat de la informació local

La greu crisi dels mitjans de proximitat a la Gran Bretanya ha portat la BBC a establir un programa de suport específic, el Local News Partnership, amb 950 mitjans de comunicació locals que, com explicà el seu responsable, Matthew Barraclough al plenari del CIMP, suposa una inversió anual de 6,5 milions d’euros, la qual permet la contractació de 150 periodistes que generen unes 1.400 notícies d’àmbit local, algunes de les quals posteriorment esdevenen informacions d’àmbit general que es difonen des de la BBC News.