3Cat ha presentat el Pla d’Impuls Lingüístic, el qual té per objectiu reimpulsar el català en totes les finestres de la corporació pública. El projecte contempla 30 mesures per implementar-les al llarg dels pròxims dos anys per tal de contribuir a revertir el retrocés en l’ús social del català.

Entre les accions previstes hi ha l’aposta pel doblatge en català en dues direccions. D’una banda, l’increment d’un 34% el 2024 de sèries i pel·lícules internacionals d’èxit doblades al català que es podran veure a la plataforma 3Cat. De l’altra, l’increment de la presència del català a totes les plataformes digitals amb la cessió de pràcticament un miler de doblatges i subtitulacions.

El Pla també preveu la difusió de més d’una vintena de programes específics de llengua a les diferents finestres de la plataforma, la televisió i la ràdio. Alguns d’aquests projectes adreçats a públic infantil i generalista ja s’han posat en marxa aquesta temporada. En el decurs del 2024 s’han d’incorporar una desena més de continguts específics per a l’aprenentatge del català en les diferents graelles, i també càpsules de llengua a les xarxes socials de 3Cat. A més, de cara a finals d’any hi ha la previsió de tenir dos videojocs en català.

La iniciativa també contempla reconnectar el model lingüístic de 3Cat amb els infants i adolescents amb una “llengua modèlica i pròxima” a través de totes les finestres, especialment les xarxes socials; visibilitzar la diversitat d’accents del català; promoure que la terminologia (especialment la digital) es denomini en català sense interferències de l’anglès o el castellà; reimpulsar el portal ésAdir, i un projecte en coordinació amb altres corporacions europees per fer més accessible l’aprenentatge del català a les persones nouvingudes.

El Pla també preveu la celebració de la Setmana de la Llengua, una acció de periodicitat anual que amari totes les finestres de 3Cat de continguts explícitament lingüístics.

Amb la trentena de mesures, 3Cat busca acostar el català a tota la ciutadania, fer-lo més atractiu i multiplicar-ne la presència. A la vegada, el Pla pretén reforçar la corresponsabilitat lingüística de tota la plantilla de l’ens públic.

Compromís amb la llengua

“El pla té l’objectiu de tornar a situar el català com a llengua d’ús social, especialment entre el públic més jove”, ha indicat la presidenta de 3Cat, Rosa Romà, en la presentació del projecte, durant la qual ha refermat el compromís de la corporació amb la defensa i la promoció del català.

“No podem abaixar la guàrdia. Les noves formes de consum, l’auge dels continguts digitals i de les noves plataformes en un espai global on la nostra llengua és insignificant ens obliga a ser encara més rigorosos i responsables amb la nostra missió fundacional: posicionar la llengua catalana a tots els àmbits de la nostra societat com un element de cohesió”, ha afegit Romà.

Per la seva part, la vicepresidenta de 3Cat, Àngels Ponsa, ha explicat que el Pla d’Impuls Lingüístic és una proposta que va sortir de la comissió de cultura i llengua, després de compartir la preocupació pel retrocés que està patint el català. “Cal recuperar l’orgull de parlar català, tenir consciència lingüística i ser agents actius de la nostra llengua”, ha assenyalat.

Consell lingüístic assessor

En l’acte també s’ha presentat del consell lingüístic assessor de 3Cat, un òrgan extern que es va constituir el passat novembre i que està format per deu membres: Rosa Agost, Aitor Carrera, Nicolau Dols, Mireia Farrús, Judit Freixa, Xavier Mas Craviotto, Neus Nogué, Blanca Palmada, Miquel Àngel Pradilla i, en qualitat de president, Màrius Serra.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram