Xavier Florensa, director general de Polítiques Públiques LGBTI+; Laura Pinyol, consellera del CAC; Maria Giralt, portaveu del Consell Nacional LGBTI, i Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes [foto: CAC].

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya, el Departament d’Igualtat i Feminismes i el Col·legi de Periodistes de Catalunya han actualitzat les Recomanacions sobre el tractament de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres, intersexuals i altres (LGBTI+) als mitjans audiovisuals.

Es tracta d’una eina que aposta per donar visibilitat al col·lectiu i evitar estereotips i discriminacions, adreçada principalment a periodistes, creadors de continguts en xarxes socials i persones responsables de productores audiovisuals i agències de publicitat.

El nou document actualitza l’elaborat el 2017 per tal d’adequar-lo a les noves realitats i a les normatives aprovades des d’aleshores. En concret, la Llei d’igualtat de tracte i no-discriminació, i la Llei estatal per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGBTI.

La nova guia presenta 22 recomanacions que fan referència al llenguatge, els recursos visuals, la informació, la ficció, l’entreteniment i la publicitat. També inclou una relació d’expressions que cal evitar, per imprecises o discriminatòries, així com les expressions inclusives que s’aconsellen per substituir-les.

A banda de les recomanacions, la guia incorpora un glossari per aclarir els principals conceptes relacionats amb la construcció social del gènere, la sexualitat i l’afectivitat.

L’actualització del document s’ha presentat aquest dimarts al Col·legi de Periodistes.

“El paper dels mitjans és clau per avançar en l’erradicació de l’LGBTI-fòbia”

La consellera del CAC Laura Pinyol ha destacat “l’ambició de les noves recomanacions que, des de la reflexió, l’anàlisi i el compliment de la legislació vigent, aborden una realitat diversa i busquen visibilitzar un col·lectiu permanentment amenaçat pels discursos d’odi i per posicionaments polítics reaccionaris”. La responsable de l’àmbit de relacions amb la societat, infància i gènere de l’ens regulador ha subratllat que “vivim en una societat canviant i diversa, i el CAC es compromet amb aquesta guia en la defensa dels drets fonamentals en el marc dels mitjans de comunicació”.

Per la seva part, el director general de Polítiques Públiques LGBTI+ del Departament d’Igualtat i Feminismes, Xavier Florensa, ha explicat que, amb l’actualització d’aquest codi de recomanacions, es busca garantir els drets del col·lectiu i prevenir situacions de discriminació i violències des de l’àmbit de la comunicació, tal com ja recull la legislació catalana. “Cal lluitar contra els estigmes, fer un bon tractament de la informació pel que fa a la diversitat sexual i de gènere. El paper dels mitjans és clau per avançar en l’erradicació de l’LGBTI-fòbia” ha apuntat Florensa.

“Des del Col·legi de Periodistes treballem pels professionals de la comunicació perquè aquestes eines siguin útils per al sector”, ha assenyalat el degà, Joan Maria Morros, qui ha recordat que aquestes recomanacions se sumen a d’altres que afecten al tracte informatiu de les persones migrades, la infància, la mort per suïcidi o el fet religiós. “En el cas de les recomanacions que ens ocupen, cal tenir cura dels col·lectius vulnerables en el tracte informatiu, incorporant la perspectiva i la veu LGBTI+ a l’hora d’informar, fugint de la visió estereotipada i combatent els discursos d’odi i discriminatoris”, ha dit Morros.

Les 22 recomanacions

Tractament informatiu

  • Incorporar la perspectiva i la veu LGBTI+ a l’hora d’informar.
  • Tenir en compte la interseccionalitat de les persones i donar visibilitat a les persones LGBTI+ infrarepresentades.
  • Evitar donar una visió estereotipada i negativa de les persones LGBTI+.
  • Defugir l’espectacularització i la banalització de la informació i no fer servir tècniques de pescaclics.
  • Combatre amb arguments els discursos d’odi i discriminatoris.
  • Informar sobre les agressions i els recursos a l’abast de les persones agredides per raó de la seva orientació sexual i afectiva, identitat de gènere o expressió de gènere.
  • Facilitar l’accés als mitjans de les entitats de persones LGBTI+.
  • Difondre les activitats i les reivindicacions dels col·lectius LGBTI+.
  • Ús de fonts institucionals i de persones expertes en informacions relacionades amb les persones LGBTI+.
  • Fomentar les redaccions inclusives i la formació activa en perspectiva LGBTI+ de professionals, professorat i alumnat de l’àmbit de la comunicació.

Llenguatge i recursos audiovisuals

  • Utilitzar un llenguatge inclusiu sense expressions discriminadores.
  • Conèixer i emprar de manera curada els conceptes d’identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual i/o afectiva.
  • Respectar el nom i els pronoms que utilitzen les persones trans* i les persones no binàries.
  • Emprar un llenguatge precís i un to neutre que no permetin dobles lectures.
  • No indicar la identitat de persona LGBTI+ si no és rellevant.
  • Tractar la identitat trans* i la intersexualitat sense patologitzar-les.
  • Impulsar una representació gràfica i audiovisual plural i no estereotipada de les persones LGBTI+.

Ficció, entreteniment i publicitat

  • Impulsar la presència habitual de les persones LGBTI+ com a personatges de sèries, pel·lícules, programes d’entreteniment i anuncis.
  • Apostar per elaborar representacions i arguments complexos i multidimensionals.
  • Mostrar la diversitat de famílies existents a la societat.
  • Trobar l’equilibri entre l’humor i el respecte a les persones LGBTI+.
  • Potenciar la reflexió quan es representin personatges irrespectuosos o discriminatoris contra les persones LGBTI+.
Una guia fomenta la visibilitat i la presència normalitzada del col·lectiu LGBTI als mitjans
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram