Antena 3 i Telecinco van cobrir la campanya de les eleccions al Parlament de del 12 de maig donant prioritat als principals dos partits en l’àmbit estatal, PSOE i PP, i deixant amb percentatges molt baixos altres partits amb representació a la cambra catalana. Així es desprèn d’un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya que analitza les cobertures realitzades pels set principals mitjans audiovisuals que es reben al país del 26 d’abril al 10 de maig.

Per la seva part, TV3 i Catalunya Ràdio van aplicar una fórmula per equilibrar els temps de les vuit candidatures que tenien representació parlamentària, mentre que La1 i TVE Catalunya van tendir a la proporcionalitat entre els temps de les candidatures i els resultats de les eleccions al Parlament de 2021, explica el CAC.

“D’entrada, cal dir que tots els mitjans analitzats van fer una cobertura on es veien representats tots i cadascun dels partits amb representació al Parlament, però a l’hora de quantificar els temps, constatem que les televisions privades d’àmbit estatal han fet una cobertura en clau estatal i no, en canvi, una cobertura en relació amb l’àmbit on es feien les eleccions; és a dir, Catalunya. Això suposa un biaix informatiu que caldria corregir”, afirma Enric Casas, conseller del CAC responsable de l’àmbit del pluralisme.

L’informe del CAC constata que Antena 3 va centrar la cobertura en el PSC-PSOE (atorgant-li un 33,2% del temps de paraula total) i el PP (amb el 25,1%), malgrat aquest segon era el partit amb menys representació en el Parlament de Catalunya. En síntesi, la diferència entre les candidatures amb més temps (PSC-PSOE) i amb menys (la CUP, amb un 0,7%) va ser de 32,5 punts percentuals, la més elevada de tot l’informe.

En una línia similar, Telecinco també va prioritzar el PSC-PSOE (amb un 25,5% del temps de paraula) i el PP (22,2%). En aquest cas, la forquilla de temps entre la primera força política (PSC-PSOE) i l’última (de nou la CUP, amb l’1,7%) va ser de 23,8 punts.

TV3 i Catalunya Ràdio van fer un seguiment de la campanya amb la compensació dels temps més alta, sense arribar a la igualtat. El cas més accentuat d’anivellament va ser TV3, on la forquilla de temps entre el que té més veu (PSC, un 16,5%) i el que en té menys (Ciutadans, un 8,9%) va ser de 7,6 punts percentuals.

Per la seva part, Catalunya Ràdio va encabir les vuit candidatures en una forquilla de 13,3 punts percentuals, els que separen les candidatures de Junts (amb un 19% del temps de paraula) i Vox (5,7%).

La 1 va situar els vuit partits que van obtenir representació parlamentària en les eleccions del 2021 en una forquilla de 20,1 punts, els que distancien el PSC-PSOE (amb el 25% del temps de paraula) i Cs (4,9%).

Quant a TVE Catalunya, la seva cobertura es va regir per un comportament similar, amb una forquilla de 19,5 punts percentuals entre el que té més temps (PSC, el 23,5%) i el que en té menys (PP, el 4%).

Finalment, RAC1 va entafora les vuit candidatures en una forquilla de 13,2 punts entre el primer partit (PSC, amb el 20,8% del temps) i l’últim (el PP, amb un 7,6%), aplicant una fórmula a mig camí entre l’anivellament de la CCMA i la proporcionalitat més estricta de RTVE.

Aquestes conclusions es desprenen d’un informe del Consell Audiovisual de Catalunya del qual ha fet un primer lliurament de dades del seguiment de la campanya electoral.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram