El Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Consell de la Informació de Catalunya i les onze universitats catalanes amb estudis de Periodisme i Comunicació organitzen aquest divendres la segona edició de la Jornada d’Ètica Periodística.

La sessió tindrà lloc a la seu del Col·legi a Barcelona i les diferents ponències s’estructuren al voltant de sis eixos temàtics.

Programa

Ètica i Guerra a Ucraïna (9.50 h)

  • La guerra explicada als nens i nenes: una anàlisi de la cobertura del conflicte a Ucraïna dels informatius infantils – Marta Naberhaus (UIC) i David Meseguer (UPF)
  • El discurso de la guerra: tratamiento mediático del conflicto en Ucrania en la prensa online espanyola – Irene Powers (UOC)

Ètica i desinformació (10.20 h)

  • Desinformació i credibilitat informativa en l’era digital: avaluació per part de la població sènior – Marcel Mauri, Xavier Ramon, Ruth Rodríguez, Aleix Martí, Carles Pont i Reinald Besalú (UPF)
  • El repte de la desinformació: pensament crític i educació mediàtica i informacional – Lydia Sánchez, Sergio Villanueva, Hibai López, Jorge Franganillo i Adrien Faurei (UB)
  • L’ètica periodística en les crisis sanitàries. Aprenent de la covid-19 – Maria Teresa Sanz (UOC)

Ètica i perspectives d’anàlisi (11.00 h)

  • La comunicació inclusiva com un valor ètic per a futurs periodistes – Luiz Peres Neto (UAB)
  • Efectes col·laterals de l’absència de dones com a protagonistes als mitjans de comunicació: el cas de la Wikipèdia – Núria Ferran-Ferrer i David Ramírez-Ordóñez (UB)

Ètica i exercici del periodisme (11.30 h)

  • Consells de premsa i ètica periodística en l’era digital: el projecte europeu Media Councils in the Digital Age – Jaume Suau i David Puertas (URL – Blanquerna)
  • Narratives d’odi: assetjament a periodistes a les xarxes socials – Oriol Ramis (La Salle) i Jaume Suau (URL Blanquerna)

Ètica i audiovisual (12.30 h)

  • La dimensió ètica en la comunicació visual de la informació – Mario Pérez-Montoro i Luz Calvo (UB)
  • Discurso visual del odio y estigmatización en los medios: las imágenes que nos retratan – Montserrat Morcate (UB)
  • L’ètica aplicada a la comunicació audiovisual de les xarxes socials: el cas del Washington Post i el seu canal de TikTok – Chus López González (UAO- CEU)

Ètica i intel·ligència artificial (13.10 h)

  • Inteligencia Artificial y periodismo: un desafío informativo, pedagógico y ético – Santiago Tejedor (UAB)
  • Intel·ligència artificial generativa i periodisme: oportunitats i amenaces – Jorge Franganillo (UB)
  • El biaix de l’escriptura automàtica al Periodisme: el rol dels corpus de text a l’entrenament de la intel·ligència artificial – Juan Francisco Jiménez (UAO- CEU)