El Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Consell de la Informació de Catalunya i les onze universitats catalanes que imparteixen estudis de Periodisme i Comunicació reivindiquen el paper del Codi Deontològic i el consideren “clau per afrontar els reptes de la nova era de la comunicació i contribuir, així, a la qualitat democràtica”.

En un document conjunt, assenyalen que l’era digital ofereix “grans oportunitats” per al periodisme, però que al mateix temps “planteja complexos desafiaments que interpel·len al conjunt de la societat”.

En quest sentit, recorden que a les xarxes hi circulen “les notícies falses, els rumors, els prejudicis, els missatges d’odi, les campanyes de manipulació i intoxicació, i les crides a l’emoció per sobre de qualsevol veracitat”. Això contribueix “a polaritzar la societat, a limitar el pensament crític dels ciutadans sobre la realitat, a generar plataformes d’interessos sota l’aparença de mitjans de comunicació i a fer més precari l’exercici del periodisme”.

Recursos per al CIC

Col·legi, CIC i universitats reivindiquen que “el periodisme honest i responsable és més necessari que mai”, i que el repte ètic és “la lluita activa contra la desinformació i l’expansió de la mentida” i “la construcció d’espais de credibilitat i confiança que aportin informació rigorosa i veraç als ciutadans”.

Els signants consideren que el repte el Codi Deontològic és garantir el compliment del Codi Deontològic. Per això, reclamen que l’entitat encarregada de vetllar-lo, el Consell de la Informació, tingui els “recursos suficients” per poder exercir i que les seves resolucions siguin efectives.

Ajuts als mitjans transparents

Col·legi, CIC i universitats també fan referència a l’atorgament de subvencions als mitjans de comunicació, que consideren “legítim i necessari”. En tot cas, subratllen que la concessió d’ajuts públics “mai es pot basar en criteris sense transparències, partidistes o que responen a interessos que res tenen a veure amb el periodisme”. A més, apunten que la manca d’equitat en el repartiment de la publicitat institucional “pot arribar a distorsionar la lliure competència i a limitar la imprescindible pluralitat”.

Així doncs, Col·legi, CIC i universitats defensen “criteris basats en el servei a la societat i no de l’audiència a qualsevol preu”, perquè es corre el risc de “fomentar, amb diners públics, els clickbait, els ‘continguts escombraries’, o els discursos de polarització que vulneren el Codi Deontològic”.

Finalment, es fa una crida a periodistes, editors de mitjans, societat i administracions per construir a Catalunya un ecosistema mediàtic que es basi en el respecte al Codi Deontològic i el sistema d’autoregulació que garanteix el seu compliment.

Jornades acadèmic-professionals

Les universitats que imparteixen estudis de Periodisme i Comunicació es comprometen a situar el Codi Deontològic com una “peça clau” de la formació de l’alumnat, i a compartir amb la professió les seves recerques en l’àmbit de l’ètica.

En paral·lel, han acordat la celebració al novembre d’unes jornades entre el món acadèmic i el professional per encarar els reptes del periodisme.

Els centres signants són la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Oberta de Catalunya, la Universitat Ramon Llull – Blanquerna, la Universitat de Barcelona, la Universitat Internacional de Catalunya, la Universitat Abat Oliba CEU, la Universitat de Vic, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida, i la Universitat Rovira i Virgili.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram