Les televisions adherides a Comunicàlia, aquest primer trimestre del 2011 poden escollir entre 22 programes de diferents periodicitats i durades. D’aquests espais, 7 són novetats absolutes, 10 són programes que continuen del quart trimestre del 2010, un programa torna a la graella després d’un parèntesi, i, finalment, 4 més són redistribucions de programes ja enviats durant el 2010.

La graella continua dividida en dos grans grups, els espais del Paquet d’Exclusivitat, accessible només a determinades televisions, i els del Paquet Bàsic, obert a tots els mitjans adherits. Pel que fa al Paquet d’Exclusivitat, hi ha dues estrenes, un retorn i tres que continuen.

Una novetat és Docus mediterranis, una selecció de documentals de menys de mitja hora de durada, realitzats en els darrers cinc anys, produïts per Paral·lel 40, i que tenen a l’ésser humà al centre del discurs.

L’altra és Generacions Sàpiens, produït per Sàpiens Publicacions amb la col·laboració de la productora Batabat. Aquest espai és fruit de l’acord de col·laboració signat entre Comunicàlia i l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC), que ha permès ja la coproducció d’altres programes com ara Cupatges TV o Un tal jaç. Generacions Sàpiens està dedicat a la recuperació de la memòria històrica i protagonitzat per diferents parelles d’àvies i néts/nétes.

El Paquet d’Exclusivitat es completa amb els continguts ja coneguts com són el contenidor infantil D’Kids, el programa de vins i caves Cupatges TV, el de llibres L’última troballa, i el d’entrevistes Dones, que torna a la graella amb noves protagonistes després d’un parèntesi de sis mesos.

El Paquet Bàsic, obert a totes les televisions adherides a Comunicàlia, presenta cinc novetats. Una d’elles és l’estrena de L’Excusa!, el programa guanyador del Premi Audiovisual MAC Comunicàlia 2010, realitzat per Produccions Minnim, d’Olot. Es tracta d’un espai de 13 capítols, d’uns 15 minuts de durada, que vol donar una mirada diferent del món actual mitjançant una estructura de tres blocs: Mira, Pensa i Actua.

També fruit del conveni entre Comunicàlia i l’APPEC, s’estrena Valors TV, produït per l’Associació Cultural Valors, del Maresme, en col·laboració amb Clack Produccions. L’espai dedica cadascun dels 13 capítols, de 25 minuts, a un personatge conegut del país que reflexiona entorn a un valor partint d’una conversa amb el presentador, Joan Salicrú, i amb altres experts convidats. Per exemple, Tortell Poltrona parla de l’alegria, Joan Pera de la seriositat, Aina Clotet de l’autenticitat, Isidre Esteve de la lentitud o Lluís Bassat de la solitud.

La tercera novetat d’aquest trimestre al Paquet Bàsic és Quaranta-una, una coproducció de Comunicàlia i TDI. Es tracta d’un programa de 25 minuts de durada que mostra cadascuna de les comarques de Catalunya i s’endinsa en els seus elements festius, culturals, turístics i tradicionals.

La clau de l’èxit és una altra de les estrenes d’aquest trimestre, rodada en hotels emblemàtics de la Costa Brava. Format també per 13 capítols de 25 minuts, aquest programa vol saber mitjançant entrevistes tranquil·les quina és la clau de l’èxit de diferents personatges de la societat civil, cultural i econòmica catalana.

La darrera novetat és GPS, produïda per Andorra Televisió. L’espai, que consta de 12 capítols de durada entre 30 i 40 minuts, ofereix un seguit de rutes en BTT per les comarques pirinenques amb l’objectiu de descobrir tant els paisatges com la gent que viu a cada zona.

La resta de continguts que completen el Paquet Bàsic són els programes ja coneguts i que tenen bona acceptació entre les televisions, com ara El cinematògraf, El flaix, Un tal jaç, Actualitat viva, Forma de vida, Alquímia i Tot neu. Pel que fa a les redistribucions, tornen Cases i coses, Kopèrnik, i els microespais Anècdotes de la història i Les 4 ratlles d’en Mathew.