ficcions 2018

La Pedrera de Barcelona va acollir la setmana passada el darrer dels cinc actes de lliurament de premis de la desena edició del concurs literari Ficcions, l’aventura de crear històries, impulsat per l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC).

Enguany el concurs l’han guanyat Celia Martínez, Júlia Sancho i Victòria Camacho, del Centre d’Estudis Dolmen de l’Hospitalet de Llobregat, amb la història R31CH. Per la seva part, el segon premi ha estat per a Víctor Pérez, de l’IES de La Jonquera, pel relat Psicodèlia.

En el seu desè aniversari, Ficcions ha rebut una participació rècord de 3.593 alumnes de 314 centres educatius dels Països Catalans (un 23,77% més que el 2017), superant els 3.204 de fa dos anys, fins ara la xifra més alta. Del total de participants, 2.424 alumnes són de Catalunya (un 18,88% més que en l’anterior edició), 553 del País Valencià (+5,53%) i 616 de les Illes Balears (+81,18%).

Premiats ‘Ficcions’ 2018

  • Primer premi millor història: Victòria Camacho Celdrán, Celia Martínez Bueno i Júlia Sancho Tàpia, del Centre d’Estudis Dolmen de l’Hospitalet de Llobregat
  • Segon premi millor història: Víctor Pérez Conde, de l’IES de La Jonquera

Catalunya

  • Ciutat de Barcelona: Camila Hope Hernandez i Lisa Matamala Avrora, de l’Escola IPSE de Barcelona
  • Lleida: Sofiya Monastyrska i Raquel Salvia Cos, de l’IES Manuel de Pedrolo de Tàrrega
  • Terres de l’Ebre: Anna Duart Betoret, del Col·legi Sagrat Cor d’Amposta
  • Girona: Júlia Jié Cabré, Víctor José Escudero Aksaeva i Núria Fàbrega Ribas, de l’IES Jaume Vicens Vives de Girona
  • Vallès Occidental: Laura Vilaltella García, de l’IES La Ribera de Montcada i Reixac
  • Vallès Oriental: Genís Jordi Garcia, de l’IES Carles Vallbona de Granollers
  • Tarragona: Mar Martínez Salvat, de l’IES Lluís Domènech i Montaner de Reus
  • Maresme: Ricard Porcel Rosell, del Col·legi Sant Josep: Vedruna Escola de Tordera
  • Penedès: Valèria Caro Via, Raimon Ràfols Marimon i Roger Vendrell Colet, de Vedruna El Carme: Sant Elies de Vilafranca del Penedès
  • Catalunya Central: Tania Monleón Gramunt, de l’IES Guinovarda de Piera

Illes Balears

  • Millor història: Roser Moll Mascaró, de l’IES Maria Àngels Cardona de Ciutadella
  • Primer premi Mallorca: Candela Almonacid Laborda i Maria Blanes Pérez, de l’IES Joan Maria Thomàs de Palma
  • Segon premi Mallorca: ex aequo Óscar García Salguero de l’IES Calvià de Santa Ponça, i Mireia Llabrés Bauzà i Clara Ripoll París, de l’IES Guillem Cifre de Colonya de Pollença
  • Primer Premi Eivissa: Norma Torres Ferrer, de l’IES Sant Agustí de Sant Agustí des Vedrà
  • Segon premi Eivissa: Albert Cardona Ferrer i Chiara Eivissa Hommer, de l’IES Sant Agustí de Sant Agustí des Vedrà
  • Primer premi Menorca: Roser Moll Mascaró, de l’IES Maria Àngels Cardona de Ciutadella
  • Segon premi Menorca: ex aequo Teresa Gener Pons, de Salesians Ciutadella-Calós de Ciutadella, i Jordi Mascaró Janer i Enric Morlà Ponsetí, de l’IES Josep Miquel Guàrdia d’Alaior

País Valencià

  • Millor història: Marina Navarro Savall, del Centre Privat El Rebollet d’Oliva
  • Primer premi Alacant: Álvaro Palomera Ráez, de l’IES Cayetano Sempere d’Elx
  • Primer premi Castelló: Óscar Burguillo Ramón, Javier Navarro Ortiz i Gerard Serrat Mayayo, de l’IES Ramón Cid de Benicarló
  • Primer premi València: ex aequo Guillem Àlvarez Torres, de l’IES Comarcal de Burjassot, i Lucia Garrido Mañez, de l’IES Laurona de Llíria

El concurs està enfocat a alumnes de 14 a 18 anys que cursin segon cicle d’ESO, Batxillerat o Cicles Formatius. L’objectiu és promoure la lectura i l’escriptura en català entre els joves dels territoris de parla catalana, a més d’incentivar la creativitat.

Prenent cinc inicis de novel·la (Li deien Lola, de Pilar Romera; Marina, de Carlos Ruiz Zafón; Un any i mig, de Sílvia Soler; Joc de trons, de George R. R. Martin, i Camps de maduixes, de Jordi Sierra i Fabra), els participants havien d’escriure un relat dividit en tres capítols i penjar-los al web seguint un calendari d’entrega. Enguany s’havien presentat més de 900 relats.