Un estudi de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya (TAC) conclou que el 36%de la programació dels canals infantils (Super3, Clan TV, Boing i Disney) i juvenils (Neox i FDF) s’hauria d’emetre fora de l’horari d’especial protecció pels seus continguts inadequats. En concret, el treball considera que hi ha sis espais que s’haurien de senyalitzar per sobre dels 12 i, per tant, no es podrien emetre en la seva actual franja horària: Cámara café i LOL;-) (FDF); Las macabras aventuras de Billy y Mandy (Boing); i Cómo conocí a vuestra madre (Neox), Modern family iThe Big Bang Theory (Neox).

Segons l’estudi, els “continguts inadequats” que més destaquen en l’horari de protecció reforçada, són: sexe implícit; masclisme/denigració de la dona; frivolitat; violència física; actituds violentes; llenguatge groller; mentides; falta de respecte a la tercera edat o als morts; plantejament no responsable del consum de drogues o alcohol; racisme; hàbits no saludables o no cívics; i aconseguir les coses de forma fàcil i sense esforç, entre d’altres.

Aquesta programació “inadequada” es tradueix en el 57% del temps de la franja entre les 17 i les 20 h: és a dir, un total de 427 minuts, enfront dels 326 minuts que inclouen espais adequats per a la infància estudiada.

A banda, l’estudi també indica que Neox i FDF vulneren la normativa en l’apartat de publicitat. Els motius de les vulneracions, que representen un 4%, són diversos: la inclusió d’espots amb contingut adult; de productes que fomenten el culte al cos; una durada dels talls excedeixen els 12 minuts per hora de rellotge, o anuncis que no respecten la integritat de l’obra audiovisual que s’està emetent.

Per tot plegat, el president de TAC, Josep Maria Guerra, demana a les cadenes “més consciència” del seu públicpotencial i de la franja horària específica, per a una millor selecció de programes, qualificació per edats dels mateixos i de les autopromocions de cara al “correcte desenvolupament físic, mental o moral dels menors”. Així mateix, Guerra reclama que “l’oci audiovisual es converteixi en un factor més de l’educació, per impulsar el creixement dels joves com a ciutadans actius en un estat democràtic i una societat plural, en la qual vulguin participar per millorar-la”.