Un estudi elaborat per l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya (TAC) conclou que el 78% dels programes emesos en horari d’especial protecció a la infància (de 17 a 20 h) són “inapropiats” pels seus continguts. Les vulneracions més freqüents són per sexe implícit, insults, llenguatge groller i denigració de les dones, però també hi ha casos de violència física, sexe explícit, plantejament irresponsable del consum d’alcohol, hàbits no saludables i suïcidi.

El treball analitza la programació durant tres dies de juny de La 1, Antena 3, Cuatro, Telecinco, La Sexta, FDF, Neox, MTV i TV3. Dels 63 espais analitzats, 49 vulneren l’horari protegit pels seus continguts. Els que en surten més malparats són Sálvame (Telecinco), La que se avecina (FDF), Las bandidas (La 1), Teen Mom (MTV) i Dos hombres y medio (Neox).

L’estratègia de no senyalitzar

A banda, l’estudi conclou que el 74% la programació en horari d’especial protecció se senyalitza incorrectament. Un percentatge que puja al 80% si se n’exclou TV3.

El TAC també denuncia pràctiques “tan abusives” com no senyalitzar, donant a entendre que els continguts són per a tots els públics (com ara Sálvame o la sèrie Dos hombres y medio) quan són “clarament inadequats” per als infants.

“L’objectiu d’aquesta estratègia té un transfons hipòcrita, doncs així les cadenes afirmen complir la llei, al no emetre programes senyalitzats per a majors de 13 anys a la franja de superprotecció infantil”, critica l’associació catalana.

El 38% d’autopromocions no aprova

Pel que fa als anuncis, dels 2.047 analitzats, se n’han detectat 83 (el 4%) d’inadequats per a menors: 30 amb contingut per a adults, 34 que promouen el culte al cos i 19 que promouen una alimentació no sana.

Quant a les autopromocions de les cadenes, el 38% inclouen continguts inadequats o promocionen espais sense senyalitzar o senyalitzats incorrectament.

L’estudi afirma que la vulneració més habitual és la incorrecta senyalització dels continguts anunciats, com en el cas d’Alaska y Mario (MTV), Mujeres y hombres y viceversa (Telecinco), La que se avecina (FDF), Gran Hermano (Telecinco), XIII (TV3) i Homeland (Cuatro), entre altres, que se senyalitzen per a menors de 13 anys.

El TAC demana tenir veu

El president de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya, Josep Maria Guerra, reclama a les cadenes “un compromís seriós per oferir qualitat i valors culturals i humans durant les franges horàries de protecció reforçada”.

A més, demana que l’associació formi part de les entitats assessores de la Secretaria d’Estat de Telecomunicacions i per a la Societat d’Informació (SETSI), així com de la comissió que decideixi la qualificació per edats en el nou projecte de senyalització que està desenvolupant el Govern espanyol.