El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha alertat sobre la presència de continguts a TikTok protagonitzats per adolescents o joves que presenten les dones com a objectes sexuals sotmeses a un rol dominant masculí. L’advertència arriba arran d’un informe que analitza 15 vídeos emesos en aquesta xarxa social. El document conclou que la presència a TikTok d’aquest tipus de continguts “perpetua un model de relacions afectives basat en la desigualtat i el masclisme, que contribueix a normalitzar la violència masclista en aquest àmbit”.

El CAC constata que, “si bé és cert que en l’àmbit de la sensibilització contra la violència masclista la xarxa ha dut a terme accions encaminades a afavorir les bones pràctiques, també ho és que és un mitjà a través del qual algunes persones usuàries difonen valors i actituds que normalitzen el masclisme i la violència masclista”. Una situació que “s’agreuja si es pren en consideració que majoritàriament es difon entre un públic que està en procés de formació”, subratlla.

“Cal combatre qualsevol contingut susceptible de mostrar menyspreu i llenguatge vexatori envers les dones”, ha remarcat el president del CAC, Roger Loppacher.

L’ens regulador recorda la necessitat de sensibilitzar a la ciutadania davant dels continguts que fomenten el masclisme, i aposta per fomentar l’esperit crític de la ciutadania en general i dels menors d’edat en particular.

En aquest sentit, recorda que través del programa d’educació en comunicació eduCAC, les escoles tenen a la seva disposició un conjunt de materials per tal de fomentar la mirada crítica dels continguts audiovisuals, entre els quals un itinerari transversal per treballar la perspectiva de gènere.

Les constatacions de l’informe

L’informe del CAC ofereix quatre constatacions. La primera és que la majoria dels vídeos analitzats (93,3%) ofereix una imatge objectualitzada i sexualitzada de les dones.

Una segona constatació és que en més de la quarta part dels vídeos de la mostra (26,7%) la reducció de les dones a objectes sexuals s’acompanya de la transmissió de missatges vexatoris i de menysteniment.

La tercera dada que es desprèn de l’informe és que el 13,3% dels vídeos seleccionats vehiculen un missatge explícit de superioritat masculina en posar de manifest una percepció de la dona com a propietat de l’home.

Per últim, el document assenyala que en una part dels vídeos de la mostra (el 13,3%), a partir de les lletres de les cançons que configuren l’àudio, es transmet un model sexoafectiu basat en la dominació masculina i que normalitza la violència masclista.

L’informe del CAC afegeix que l’arquitectura de TikTok i de la resta de xarxes socials provoca que aquests vídeos, ja de per sí amb un nombre de visualitzacions molt elevat, es repliquin de manera massiva tant a la mateixa xarxa com a la resta de plataformes.

El treball s’ha elaborat amb una mostra de 15 vídeos publicats a TikTok seleccionats segons quatre criteris: registrar un nombre elevats de persones seguidores (superior a les 250.000); estar protagonitzats per adolescents o joves; tenir com a llengua d’expressió el català o castellà, i reflectir estereotips sexistes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram