El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha constatat de nou que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals continua complint amb les missions de servei públic que li assigna la llei. Així ho determina l’informe de control corresponent a 2018, que ha estat aprovat amb quatre vots a favor (Roger Loppacher, Yvonne Griley, Salvador Alsius i Carme Figueras, aquesta darrera amb un vot particular concurrent) i un en contra (Daniel Sirera).

Pluralisme informatiu

L’informe del CAC indica que, quant a l’atenció informativa, en els teleinformatius diaris de TV3 la crònica política d’àmbit internacional (17,4% del temps de notícia) va tornar a ser el principal ítem després que, l’any 2017, els esdeveniments al voltant del referèndum de l’1-O situessin les relacions entre Catalunya i l’Estat espanyol al capdavant. A continuació, s’observa un increment moderat de l’atenció informativa sobre esdeveniments culturals (12,2%), mentre que disminueix a la meitat el temps de notícia sobre les relacions entre Catalunya i l’Estat (11,7%).

A Catalunya Ràdio, les relacions entre Catalunya i l’Estat espanyol van constituir el principal ítem informatiu per temps de notícia (14,7% del total), tot i que amb un pes percentual de 10 punts inferior al 2017. El segon i el tercer tema amb més temps, en canvi, es van mantenir estables: la crònica política d’àmbit internacional (12,9%) i les informacions sobre esdeveniments i manifestacions culturals (10,9%).

A diferència d’anys anteriors, el Govern espanyol és l’Executiu que va aglutinar més temps de paraula als informatius tant de TV3 (16,4%) com de Catalunya Ràdio (20%). A aquest resultat hi contribueix el fet que el primer quadrimestre del 2018 gairebé no es va registrar temps de paraula del Govern català (sorgit dels comicis del 21-D de 2017 i formalitzat al juny, mentre que l’anterior es trobava cessat en aplicació de l’article 155).

Entre les agrupacions de partit, les intervencions de PDECAT amb les de JxCat (12,1% a TV3 i 12,5% a Catalunya Ràdio) i les de PP (10,3% a TV3 i 9,2% a Catalunya Ràdio) són les que més temps van acumular en tots dos mitjans. En tercer lloc, a TV3 es troba Ciutadans (10%) i a Catalunya Ràdio ERC (8%).

La presència i representació de les dones

La presència de dones i homes en els teleinformatius de TV3 i els informatius diaris de Catalunya Ràdio continua sent “manifestament desequilibrada”, conclou l’informe del CAC. Així, de cada deu minuts de temps de paraula, set corresponen a homes i només tres a dones. Les dades són molt similars tant pel que fa a la televisió (29,9% del temps correspon a veus de dones) com a la ràdio (30,2%).

En relació amb les dades del 2017, es registra una disminució lleugera a TV3, ja que aquell any les dones van assolir el 31,5% dels inserts, 1,6 punts menys. Aquesta reducció suposa un canvi de tendència després de guanyar 5 punts en els tres anys anteriors.

En canvi, a Catalunya Ràdio la presència de les dones va continuar augmentant, ja que va passar del 27,8% de 2017 al 30,2% de 2018 (és a dir, més 2,4 punts).

A més de minoritària en termes quantitatius, la presència de les dones també és desigual en termes de representació: les dones apareixen en els informatius desenvolupant un rol associat a l’esfera privada (sobretot com a actors ocasionals; és a dir, des del seu punt de vista personal) en un grau molt superior al dels homes.

La diversitat social

Per altra banda, el CAC constata que la diversitat cultural es visibilitza a partir de tipologies de continguts diferents: edicions puntuals de programes informatius que donen a conèixer iniciatives per facilitar la integració de persones immigrades; programes temàtics com Mans (cultura popular) i Solidaris (drets humans i cooperació) a Catalunya Ràdio; i sèries de ficció que incorporen personatges que reflecteixen aquesta diversitat.

Pel que fa a la presència en la programació informativa, les persones immigrades van suposar el 7,3% del temps de paraula en els teleinformatius de TV3 i l’1,5% en els informatius diaris de Catalunya Ràdio, a més del 4,6% de les intervencions en debats i entrevistes a la televisió, i el 5% a la ràdio.

El CAC indica que la diversitat social també es reflecteix en la presència de les diferents confessions religioses. També assenyala que la programació de la CCMA fa visible la diversitat afectivosexual i la transidentitat.