Els mitjans ofereixen cada cop més informació sobre les propostes programàtiques en detriment de les al·lusions entre candidats; utilitzen un sistema de blocs més flexible; i dediquen més temps a temes com l’atur, la sanitat, la crisi o l’habitatge. Aquestes són algunes de les conclusions de l’informe sobre la campanya electoral del 20N realitzat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). L’ens considera que aquesta tendència contribueix a millorar la qualitat de la informació que s’ofereix a la ciutadania.

L’Informe específic de pluralisme durant la campanya de les eleccions generals 2011 analitza més de 78 hores de cobertura informativa en els teleinformatius, magazins i altres espais (tertúlies, debats i entrevistes) realitzada per TV3, TVE a Catalunya, 8tv, Barcelona TV i TV Badalona. També s’analitzen els magazins i altres espais informatius del 33, el 3/24, Catalunya Ràdio, COMRàdio, RAC1 i SER Barcelona.

Continguts

L’informe del CAC indica que el descriptor temàtic més freqüent en tots els informatius torna a ser és l’anomenada dinàmica política (les al·lusions a altres candidats o partits), amb el 21,6% del total. Amb tot, destaca que aquest tipus de contingut disminueix respecte de les anteriors eleccions generals (24,6%) i a les de fa un any al Parlament (27,2%), situant-se en un nivell similar al de les darreres municipals (20,5%).

Aquesta disminució va provocar una major presència d’informacions sobre propostes programàtiques de les forces polítiques respecte als temes que més preocupen als ciutadans (atur, sanitat, habitatge, crisi econòmica, etc.).

A banda, el Consell valora positivament les informacions complementàries contingudes en els blocs emeses per TV3, amb reportatges sobre propostes programàtiques en relació amb temes de rellevància ciutadana i aspectes relacionats amb la política de l’Estat. Aquestes informacions van representar un 13,4% de la informació electoral a la cadena, quan en les eleccions anteriors van ser un 3,4%.

Qualitat de la informació

El document del Consell destaca que el pla de cobertura de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) va ser, com en les municipals, “sensiblement” més flexible que a les del Parlament del 2010, prevalent el principi d’equitat davant del de proporcionalitat pura, i calculant-se cada tres dies.

Barcelona TV va seguir uns criteris de cobertura similars, mentre que TVE a Catalunya va aplicar la proporcionalitat pura, però no en el dia a dia, sinó en el còmput final de la campanya. Per la seva part, TV Badalona, que va prioritzar les activitats celebrades a la ciutat, va mantenir un criteri de proporcionalitat no estricta.

Finalment, el CAC assenyala que 8tv no va seguir el principi de proporcionalitat, ja que el PP va ocupar el primer lloc en temps d’informació, quan per implantació li correspondria el tercer lloc. Tot i que és l’única privada analitzada, amb el canvi normatiu la cadena de Godó, si informa de les eleccions, ha de seguir els mateixos principis que les públiques. EL CAC recorda que el primer lloc en temps d’informació li corresponia a PSC-PSOE i el segon a CiU.

Protestes dels professionals

Pel que fa a les protestes contra els blocs electorals, l’informe del CAC indica que el temps que li han dedicat els informatius ha augmentat respecte a les darreres eleccions municipals. En concret, de les televisions analitzades, TV3 va dedicar-hi 12 minuts i 52 segons; TVE a Catalunya, 2 minuts i 16 segons, i BTV, 37 segons. A banda, TV3 va destinar 10 minuts i 17 segons a reportatges sobre els blocs.

En aquest sentit, el CAC reitera que, tot i tenir “espais de coincidència” amb les protestes dels periodistes, troba que la seva reiteració genera “una erosió en la confiança del ciutadà respecte als mitjans públics i respecte a la qualitat de la informació”.

Pluralisme polític

El CAC considera que, respecte a la missió dels mitjans públics d’oferir “una informació suficient sobre les diverses ofertes electorals”, no s’han apreciat “desequilibris notables” pel que fa als anomenats blocs electorals. En concret, TV3, BTV i TV Badalona van aplicar el criteri d’equitat (igualtat esglaonada en funció de la representació electoral). Així, TV3 va aplicar una forquilla d’1 al 2,4; BTV, d’1 a 2,9; i TV Badalona, d’1 a 4,7. Per la seva banda, TVE a Catalunya va aplicar una proporcionalitat estricta a partir d’una forquilla de l’1 al 8. Finalment, com s’ha dit abans, 8tv no va aplicar proporcionalitat.

Igualtat d’oportunitats

La recomanació del CAC de donar una mínima igualtat d’oportunitats a les formacions polítiques sense representació al Congrés dels Diputats no va ser seguida en termes generals pels diferents mitjans, excepte en el cas de TV3, que va oferir informació sobre UPyD (que tenia representació al Congrés però no a Catalunya), PSM-Iniciativa Verds-Entesa-Equo, Partit Nacionalista Basc (PNB), Bloc Iniciativa-Verds-Equo-Coalició Compromís i Amaiur.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram