El Consell de la Informació de Catalunya ha conclòs que Laia Ferrer i el programa Tot es mou de TV3 han vulnerat el Codi Deontològic de la professió per conflicte d’interessos en l’emissió de publicitat comercial protagonitzada per la periodista.

En concret, l’òrgan entén que es va vulnerar el criteri 7 sobre el conflicte d’interessos, que diu: “Cal rebutjar les fórmules de promoció o publicitat sota l’aparença deliberada d’informacions periodístiques. Com a norma general, els professionals de la informació han d’evitar qualsevol situació de conflicte d’interessos, ja sigui d’àmbit polític, comercial, econòmic, financer o familiar, que posi en qüestió la credibilitat i imparcialitat de la seva funció”.

Dues denúncies amb la mateixa resolució

El CIC s’ha pronunciat arran de dues queixes rebudes. Una el passat desembre, per l’emissió d’un publireportatge de Solideo amb format d’entrevista de Laia Ferrer, periodista del Tot es mou, a l’actor Joel Joan (que ja havia participat en anteriors campanyes de l’empresa anunciant), amb decorat del programa.

En les al·legacions, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals va argumentar que la peça s’havia emès dins dels blocs publicitaris i que en tot moment hi figurava sobreimpresa la paraula publicitat. A més, va defensar que aquest tipus d’insercions són legals segons la normativa audiovisual actual.

El Consell de la Informació, però, assenyala que el que està en qüestió no és la inserció del publireportatge, sinó “el protagonisme que hi té una periodista que col·labora en algunes de les parts informatives del mateix programa, i que és a més prou coneguda pels espectadors com a informadora habitual d’esports als Telenotícies”.

El CIC recorda que ha mantingut sempre “una actitud força estricta respecte als casos de periodistes que fan publicitat, i especialment en els casos en què aquesta pràctica pugui comportar el més mínim dubte per a les audiències respecte a la independència de la seva tasca professional”. Així doncs, conclou que Laia Ferrer i TV3 van vulnerar el criteri 7 del Codi Deontològic.

La segona queixa es va produir al març, per un anunci de Vitaldent, protagonitzat per la mateixa periodista utilitzant el decorat del Tot es mou, emès en els blocs publicitaris dins la franja horària del programa, però també en d’altres de TV3. Tant les al·legacions de la CCMA com l’argumentació del CIC es repeteixen.

“Com en el cas anterior, el punt dèbil des de la perspectiva deontològica és la participació en un anunci publicitari d’una periodista que el públic pot identificar com una professional en actiu i dedicada a tasques informatives, tant als Telenotícies com a programes dels anomenats d’infoentreteniment”, assenyala el CIC, que resol la qüestió en el mateix sentit. És a dir, que es va vulnerar el criteri 7 del Codi Deontològic.