El Consell de la Informació de Catalunya ha reiterat de nou “la importància de no simultaniejar la pràctica del periodisme i de la publicitat”. El pronunciament es produeix com a conseqüència de diverses queixes rebudes, així com els repetits casos en què periodistes participen en campanyes publicitàries.

Tot i que el CIC no esmenta cap cas concret, el mes passat va anunciar que analitzaria d’ofici un “possible cas de conflicte d’interessos” per l’anunci del BBVA que protagonitza el periodista Lluís Marquina, del magazín de tarda de TV3 Tot es mou, el qual ha fet rebrotar la polèmica. 

El Consell de la Informació explica que el conflicte d’interessos sorgeix quan els periodistes que treballen amb la informació d’actualitat també realitzen altres activitats professionals, de manera que “s’enfronten a lleialtats contraposades”: per una banda, la que deuen a lectors, oients o telespectadors, i per l’altra el seu propi interès. “Renunciar a la responsabilitat adquirida pels periodistes vers el públic a canvi d’un benefici econòmic o social és inacceptable i contrari a l’ètica”, conclou.

El CIC recorda que el 2016 va publicar el document Periodistes que fan publicitat: un conflicte d’interessos, elaborat per ampliar i posar al dia el criteri 7 del Codi Deontològic que fa referència a la qüestió.

La institució recorda que cal aplicar el punt 2 del document: “Els professionals de la comunicació que treballin en programes, diaris o formats informatius en qualsevol suport no han de fer publicitat comercial d’empreses o productes. Tampoc no han de fer publicitat de productes de la seva pròpia empresa”, assenyala el text.

“La credibilitat d’aquests periodistes i del mitjà pel qual treballen es pot veure greument afectada pel fet que el públic no pot confiar en una persona que treballa en continguts informatius i alhora rep una retribució per part d’una empresa o entitat per fer-ne publicitat i donar-ne un missatge positiu pels seus interessos”, afegeix.