Mònica Lablanca (moderadora), Xavier Marcé, Miquel Rutllant, Jordi Foz Lluís Garriga i María Carmen Fernández (foto: Guillem Roset / ACN).

El president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, ha assegurat aquest dilluns que el sector necessita noves infraestructures que permetin aprofitar les noves oportunitats. Durant la conferència inaugural de la Setmana del Talent Audiovisual, La nova economia audiovisual catalana, Rutllant ha assegurat que el Catalunya Media City serà un gran “dinamitzador i cohesionador” de l’audiovisual català, però ha advertit que calen més infraestructures i que algunes arribin abans que el projecte de les Tres Xemeneies. “Ja necessitem moltes infraestructures perquè molta producció audiovisual no es pot fer aquí. Ho necessitem com més aviat millor”, ha alertat. També ha demanat un marc regulador i fiscal que faciliti la internacionalització.

De fet, per a Rutllant, les infraestructures necessàries per a l’actualitat serien complementàries al Hub audiovisual. “En un país hi poden conviure d’un a cinc parcs audiovisuals de forma interconnectada”, ha destacat. Per al president del Clúster Audiovisual també es necessària una regulació fiscal millor que l’actual amb “incentius” que facilitin la implantació de diferents agents.

El conseller del consell de govern de la CCMA, Lluís Garriga, ha explicat que per afrontar el futur el sector necessita un “cert canvi” en els seus plantejaments. Ha parlat d’unes polítiques d’aliances diferents i assumir que per produir cal “arriscar”.

Per a la directora d’innovació i nous negocis a Mediapro, María Carmen Fernández, és imprescindible tenir en compte que les audiències digitals dels projectes són “globals” i que, per tant, aquests han de tenir una “mirada global, avantguardista i amb estructures dinàmiques”.

Durant la taula rodona que ha donat el tret de sortida de la iniciativa, Rutllant ha assegurat que les perspectives del sector “són espectaculars”, perquè viuen un “moment molt dolç”. “L’audiovisual a Catalunya funciona a ple rendiment”, ha argumentat. Segons el president del Clúster, el bon estat de salut del sector es dona perquè ha trobat nous mercats a les plataformes audiovisuals i en projectes digitals a banda de la televisió i el cinema. “Després de la pandèmia hi ha hagut una recuperació”, ha celebrat.

Segons ha relatat, les tecnologies els permeten anar “més enllà” i afrontar mercats com els dels eSports, que obren “nous sectors econòmics”. A més a més, ha dit que s’arribarà a nous sectors com la salut i l’educació. “Ja es treballa en telemedicina, amb retransmissions en directe d’operacions amb experts mèdics amb tecnologia 5G”, ha recordat. “En l’àmbit educatiu hem de transformar les aules amb més components audiovisuals”, ha proposat.

En una línia similar, des de Mediapro han celebrat que hi hagi marge per créixer i han explicat que el futur passarà per temàtiques com el metavers, web3, el gaming content, les realitats immersives o la creació de continguts virtuals. “Les tecnologies exponencials irrompen de manera inevitable”, ha recordat Fernández. “Cal generar inversions, talent i capacitació”, ha conclòs.

El regidor de Turisme i Indústries Creatives a l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha reflexionat que l’administració ha de ser conscient del canvi de paradigma del sector i afavorir aparadors audiovisuals. Per la seva banda, el secretari general del Departament de Cultura de la Generalitat, Jordi Foz, ha recordat que la producció de continguts en català “encara és escassa”.

D’altra banda, els representants del sector han coincidit a defensar una acció conjunta i coordinada de tot el sector, tant a nivell púbic com privat, per fer créixer la indústria.

La taula rodona ha donat el tret de sortida a cinc dies, des d’aquest dilluns fins divendres, on la Setmana del Talent oferirà dinàmiques de networking, sessions amb experts i activitats pensades per facilitar a les empreses del sector audiovisual el contacte amb joves talents que busquen una oportunitat per entrar a la indústria.

Entre les activitats destacades que es faran hi haurà el Pitching Audiovisual Universitat-Indústria, iniciativa pionera a Europa que ajuda a donar vida a projectes innovadors del talent universitari. La iniciativa comptarà amb vuitanta joves professionals que presentaran en format pitch 50 projectes audiovisuals davant de 170 empreses i productores amb l’objectiu de captar el seu interès i que els ajudin a tirar-los endavant.