El Grup de Treball de Mitjans Públics del Col·legi de Periodistes de Catalunya i la junta de govern de l’entitat han mostrat la seva “inquietud” per la situació que viuen alguns professionals que treballen en els serveis de premsa municipals i fan tasques tant de gabinet de comunicació com d’agència de notícies i mitjà de comunicació.

“No pot ser que molts periodistes de proximitat hagin de fer tots els papers de l’auca. La mida del mitjà o del municipi (per tant del seu pressupost) no ha de ser l’excusa perquè no es diferenciïn ni se separin les tasques del departament o gabinet de comunicació de l’Ajuntament de torn i les del mitjà públic”, afirma el CPC en un comunicat.

Conflicte d’interessos

“Una cosa és fer comunicats, rodes de premsa, butlletins municipals o webs institucionals, que responen a unes estratègies i plans de comunicació; l’altra fer notícies, reportatges i entrevistes per a mitjans públics”, puntualitza el Col·legi. I remarca: “No es pot posar els professionals en la disjuntiva d’haver d’obeir directrius polítiques de càrrecs electes o actuar en consciència”.

El criteri 7 del Codi Deontològic indica que cal “evitar qualsevol situació de conflicte d’interessos”. El CPC subratlla que això no només fa referència a l’àmbit econòmic i comercial, sinó també al polític. “No respectar-lo posa en qüestió la credibilitat i la imparcialitat imprescindibles també als mitjans públics”, adverteix.

L’entitat repeteix el que ja va dir el passat juny després de les eleccions municipals: “Ara que els ajuntaments comencen un nou mandat, el Col·legi de Periodistes vol recordar la necessitat que els consistoris facin passes decidides per garantir l’estabilitat i la independència dels mitjans públics municipals”.