La junta de govern del Col·legi de Periodistes de Catalunya ha decidit per unanimitat distingir Ramon Besa amb el Premi Ofici de Periodista 2025. D’aquesta manera, es vol reconèixer una trajectòria “marcada pel rigor, la passió i la defensa d’un periodisme lliure i compromès amb els valors ètics de la professió”.
Amb aquest guardó, el Col·legi vol posar en valor una trajectòria dedicada principalment a l’àmbit esportiu, però que “transcendeix les redaccions i les aules, convertint Besa en un referent del periodisme català”.
L’acte de lliurament del màxim guardó que l’entitat concedeix a les persones col·legiades serà el 20 d’octubre a la seu de Barcelona.
“Besa ha tingut un paper fonamental com a mestre de noves generacions de periodistes”
“Ramon Besa és una de les veus més respectades del periodisme al nostre país. El seu rigor, independència i mirada crítica l’han convertit en un referent indispensable tant per als professionals com per al conjunt de la societat”, destaca el degà del Col·legi, Joan Maria Morros.
L’actual junta de govern també considera que Besa “ha tingut un paper fonamental com a mestre de noves generacions de periodistes, transmetent-los la passió, l’exigència i el respecte pel nostre ofici”.
Anteriorment han rebut aquest reconeixement Enric Frigola (2000), Josep Pernau (2002), Rosa Maria Calaf (2003), Maria Eugènia Ibáñez (2004), José Martí Gómez (2005), Josep Maria Huertas Clavería (2005), Joaquim Maria Puyal (2006), Jaime Arias (2007), Mercè Conesa (2008), Narcís-Jordi Aragó (2009), Xavier Batalla (2012), Josep Maria Espinàs (2013), Josep Maria Cadena (2016), Tomàs Alcoverro (2020), Antonio Franco (2021, a títol pòstum), Olga Viza (2022), Isavel Steva ‘Colita’ (2023) i Neus Bonet (2024).
Trajectòria
Actualment, Ramon Besa és redactor del diari El País a Barcelona, a més de col·laborador de Cadena SER i Catalunya Ràdio, i dona classes als màsters en periodisme esportiu a la Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna – Universitat Ramon Llull i a la Universitat de Vic.
Anteriorment va treballar al diari Avui i a El 9 Nou, on va ser redactor-fundador del setmanari, i va ser vicedegà (2010-2014) i vocal (2014-2018) de la junta de govern del Col·legi de Periodistes.
El 2019, Besa va ser distingit Premi Nacional Comunicació per la Generalitat i investit doctor honoris causa per la Universitat de Vic. També ha rebut els premis de periodisme Ciutat de Barcelona (2000), Quim Regàs (2008) i Manuel Vázquez Montalbán (2009).
Ramon Besa: “El periodisme està perdent l’efecte vocacional”



