Per desmentir la cantarella de la “competència deslleial” per part de les emissores públiques tant en el mercat publicitari com en continguts, el comitè d’empresa de Catalunya Ràdio ha elaborat un informe que ha lliurat a les diferents forces polítiques de cara a l’aprovació de la nova llei de la CCMA, el text de la qual contempla l’eliminació de la publicitat al grup d’emissores de la Generalitat. Per al comitè d’empresa, eliminar la publicitat de “debilitarà” el model públic, el farà inviable, i augmentarà els beneficis del sector privat.

L’estudi indica que, l’any 2005, a Catalunya, les emissores públiques tenien una quota de mercat publicitari del 24,3%, el qual va disminuir fins al 17,7% el 2010. En canvi, les ràdios privades van passar del 75,7 al 82,3%. En el cas concret del grup Catalunya Ràdio, el 2005 tenia un 21,4% de quota de mercat (14,4 milions d’euros), i al 2010 del 15,6% (8,8 milions). A més, la previsió per al 2011 és del 14,5% (7,7 milions).

Així, l’estudi indica que la caiguda publicitària al grup Catalunya Ràdio ha estat del 49,4% en el període 2007-2011, mentre que en el global del sector ha estat del 29,3%. El comitè d’empresa apunta que aquests 20 punts de diferència “han anat a beneficiar directament” el sector privat, i assegura que tot plegat demostra que la ràdio pública “en cap cas” té una posició de domini.

Limitacions publicitàries

L’informe també posa de manifest les restriccions d’accés al mercat publicitari que tenen les emissores públiques, especialment després de la instrucció del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) de fa gairebé un any. Així, mentre el grup Catalunya Ràdio pot emetre fins a 6 minuts d’anuncis per hora (abans eren 9 minuts de 7 a 9 h), les privades tenen un topall de 12 minuts. L’estudi també estima que les tarifes de Catalunya Ràdio aquest 2011 han estat entre un 20 i un 40% més cares que les de RAC1.

A banda, explica que el grup públic només pot comercialitzar falques i patrocinis, mentre que les ràdios privades també tenen mencions i prescripcions, entrevistes i espais ad hoc d’anunciants. Segons el comitè d’empresa, precisament aquestes tres modalitats són les més qualitatives, i la seva demanda va en augment.

L’estudi també remarca que les cadenes d’àmbit estatal tenen un avantatge competitiu que els permet oferir descomptes per sobre del 85%, entre altres pràctiques a les que les emissores públiques no poden recórrer.

Massa salarial dins la mitjana

Finalment, sobre les recurrents acusacions sobre l’elevada massa salarial del grup Catalunya Ràdio, l’estudi indica que estaria dins dels paràmetres mitjos del mercat. En concret, l’any 2009, les ràdios privades catalanes tenien una despesa per treballador mínima del 42,1%, mitja del 49,5%, i màxima del 57%, mentre que la mitjana del grup públic va ser del 49,1%.