El debat sobiranista sorgit arran de la passada Diada ha fet augmentar el distanciament entre els mitjans de comunicació catalans i els de Madrid. Aquesta és una de les principals conclusions del dossier Mitjans i reivindicació nacional del número de desembre de la revista Capçalera.

Bona part de les conclusions del document apareixen en l’article Més allunyats que mai, on la publicació del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) ha parlat amb una vintena de professionals de la informació de Barcelona i Madrid, entre ells Josep Cuní, Antoni Bassas, Gemma Nierga, Paco Marhuenda, Jordi Basté, Victoria Prego, Ignacio Escolar, Miguel Ángel Aguilar i Enric Juliana.

Crítiques a la política de la por i la uniformitat de discurs

Els professionals consultats admeten que des dels mitjans no es va prestar prou atenció a les creixents demandes sobiranistes de la població catalana, i asseguren que les posicions preses entre uns i altres des del passat 11 de setembre han provocat un augment de l’allunyament ja existent.

A més, des de Catalunya es critica la política de la por d’alguns mitjans de Madrid, mentre que des de Madrid no s’entén la uniformitat del discurs dels mitjans catalans. També s’aborda el polèmic esborrany publicat per El Mundo pocs dies abans de les eleccions.

A banda, el dossier compta amb articles d’opinió de Soledad Gallego-Díaz, Joan Barril, José Antonio Zarzalejos i Francesc-Marc Álvaro, els quals complementen l’opinió dels seus companys. A més, el treball inclou un article de Xavier Giró sobre el paper dels mitjans de comunicació en altres conflictes identitaris –Quebec, Flandes, Escòcia– i un altre de Josep Maria Figueres sobre el rol que històricament han jugat els mitjans de Barcelona i Madrid en el debat Catalunya-Espanya. Tanca el dossier de Capçalera una peça on diferents corresponsals estrangers opinen sobre com informen entorn a aquest debat.

A banda del dossier Mitjans i reivindicació nacional, la revista del CPC aborda la diferent manera d’explicar les notícies en les plataformes informatives actuals (paper, web, tauletes o mòbils); el major poder de la publicitat en la gestió de la informació en temps de crisi; la història del grup fotogràfic El Mussol als anys 60; les reflexions d’una trobada al Parlament Europeu de joves periodistes europeus; una entrevista amb Montserrat Domínguez, i un debat entre Samir Aita i Joan Roura, entre d’altres.