Itziar Llobet, Laia Tudel, Elena Fort, Begoña Villarubia i Maria Cerezuela (foto: Joanna Chichelnitzky).

Comunicació 21 va encetar dijous un cicle de xerrades al voltant dels mitjans de comunicació a l’Espai Línia. El primer debat es va centrar l’auge que viu l’esport femení i l’increment de visibilitat que està tenint a la premsa. Dues periodistes, Begoña Villarubia (Mundo Deportivo) i Laia Tudel (Catalunya Ràdio); una esportista d’elit, Itziar Llobet (jugadora del Barça-CBS), i la portaveu del FC Barcelona, Elena Fort, van confrontar idees sobre l’aposta dels mitjans en l’esport femení. El debat el va moderar la periodista de Comunicació 21, Maria Cerezuela.

Un pas endavant, però encara insuficient

Un dels blocs del debat va ser fer un diagnòstic de l’evolució que està tenint la visibilitat de les esportistes femenines en els mitjans de comunicació del país. “Quant a cobertura informativa, encara estem lluny de la igualtat. El 90% dels continguts són d’esports i d’esportistes masculins. Així i tot, hi ha camí a recórrer”, va assegurar Begoña Villarubia.

Begoña Villarubia: “Quant a cobertura informativa, encara estem lluny de la igualtat”

I la mirada femenina a les redaccions d’esports? Laia Tudel va explicar que “ha costat molt que una dona periodista assumís els continguts de futbol, però falta fer un pas endavant: que hi hagi dones assumint el càrrec de cap d’esports. Avui, en els mitjans catalans no n’hi ha cap!”. Villarrubia va afegir que “falten més dones assumint llocs de direcció en els mitjans”.

La tempesta perfecta

Foto: Joanna Chichelnitzky

L’equip femení de futbol del Barça és qui millor visualitza l’auge de l’esport femení en els mitjans de comunicació. La portaveu del FC Barcelona, Elena Fort, va explicar que “quan parlem de tempesta perfecta vol dir que la societat ha pres consciència de l’empoderament femení. L’auge del futbol femení no és un fet aïllat, i el Barça ha tingut la sort de trobar-se en el lloc i en el moment adequats, i avui el món reconeix els èxits i la vàlua d’aquest equip, cosa que deu anys enrere no passava amb altres equips”.

La conseqüència que el Barça i el futbol femení acaparin tot l’interès per part dels mitjans de comunicació rau, segons les ponents, per dos motius: la força social del Barça i la cultura futbolística del país. “Que el Barça tingui tanta presència en els mitjans és per un interès tangible que té l’audiència”, va dir Tudel.

Hi ha un fet rellevant que ha estat un punt d’inflexió: l’obertura del Camp Nou. “Obrir l’estadi no va ser una decisió senzilla per a aquesta junta. I si fèiem el ridícul?, pensaven alguns. Però hi vam apostar decididament”, va dir Fort. El doble rècord d’espectadors que va assolir el Barça femení la temporada passada (l’últim, amb 91.648 aficionats) és un punt d’inflexió definitiu. “Ara som un referent perquè altres clubs europeus facin el mateix, obrin els seus estadis, excepte el Real Madrid”, va reblar.

Laia Tudel: “Falta fer un pas endavant: que hi hagi dones assumint el càrrec de cap d’esports. Avui, en els mitjans catalans no n’hi ha cap!”

A banda de l’aposta pel futbol, el Barça també està visibilitzant el bàsquet femení. Aquesta temporada, les blaugranes han jugat més d’un partit al Palau Blaugrana. “Estem en un moment dolç, i omplir el Palau ens ha donat molta visibilitat. Prova d’això és que hi hagut Media Day, que fa uns anys semblava impensable. Cal que continuem creant referents més enllà del futbol”, va explicar Llobet.

Menys visibilitat més enllà del futbol

Més enllà de la cobertura del futbol, què? El debat també va plantejar per què els mitjans de comunicació no ofereixen més continguts poliesportius. Villarrubia va admetre que “hi ha esports que només tenen visibilitat durant els Jocs Olímpics. Els esportistes poden tenir el seu moment de glòria, són portada, i l’endemà ja no se’n recorden més fins al cap de quatre anys”.

En aquest sentit, Tudel va reconèixer que “costa trobar l’equilibri de donar visibilitat i oportunitat a tots els esports, però després et demanaran quin és l’interès que genera a l’audiència. És complicat, i se’n parla sovint a la redacció”.

El debat Esport femení i mitjans de comunicació es va poder seguir en directe per YouTube.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram