El Govern ha aprovat el contracte programa 2024-2027 de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, el qual preveu una inversió de 1.347 milions d’euros en el període. Feia 14 anys que la CCMA no tenia contracte programa, ja que el darrer va expirar el 31 de desembre de 2009. Ambdues parts formalitzaran l’acord aquest dijous en un acte institucional al Palau de la Generalitat.

El contracte programa estableix que el Departament de la Presidència aporti a la CCMA 330.502.000 euros aquest any, 55 milions més que en el pressupost anterior. El 2025, la dotació serà de 335.502.000 euros, i els dos següents exercicis de 340.502.000 euros cadascun.

El nou contracte programa especifica la destinació dels fons públics, així com les activitats i els projectes que reben suport financer. També estableix les quotes de producció exigides per la normativa europea, l’estatal i la catalana que ha de complir cada mitjà de comunicació i el criteri de selecció.

El document també defineix els indicadors per avaluar l’impacte de les aportacions que es destinen a cada servei audiovisual i els indicadors per comprovar-ne i fiscalitzar-ne el compliment.

La presidenta de 3Cat, Rosa Romà, s’ha mostrat “molt satisfeta” amb l’aprovació del contracte programa. “Ens donarà l’estabilitat que necessitàvem per desplegar el pla estratègic”, principalment pel que fa al desenvolupament de la plataforma digital 3Cat i l’aposta per crear nous continguts en català ¡ que permetin ¡ arribar a nous públics.

Eixos del contracte programa

El contracte programa 2024-2027 de la CCMA contempla tres eixos. En primer lloc, el de l’estabilitat econòmica dels mitjans públics, que disposaran d’un pressupost garantit de 1.347 milions fins al 2027 que els ha de permetre planificar tots els projectes fins aleshores.

El segon eix és la divulgació i enfortiment del català i la cultura catalana en tots els àmbits audiovisuals per tal que estigui present en tots els canals públics, un impuls que també es vol estendre a l’aranès. Així doncs, es potenciaran “continguts de qualitat i informació plural, veraç, objectiva i equilibrada”, amb l’objectiu d’esdevenir un “fons audiovisual de referència”. A més, es vol generar comunitats d’usuaris al voltant dels continguts i la informació, i promoure referents i influenciadors en català, així com fomentar models de participació ciutadana i de cocreació de continguts.

Finalment, el contracte programa es basa en l’impuls de la transformació digital, que ja s’ha iniciat amb la posada en marxa plataforma 3Cat. L’objectiu és crear continguts temàtics que prestigiïn i diferenciïn el 3Cat de la resta de l’oferta audiovisual fent d’impulsors del talent a través de la producció interna i externa. També es vol fidelitzar els usuaris intensificant el contacte, la relació i l’accés a continguts en l’entorn digital en la OTT.

La Corporació endegarà tres plans el 2024

Per adaptar-se al nou ecosistema comunicatiu i ampliar l’impacte de la funció de servei públic, la CCMA vol revisar el sistema de distribució de l’oferta de continguts; és a dir, canals i formats. L’objectiu és buscar les fórmules “més eficients” per arribar al màxim nombre d’usuaris, mantenint les audiències tradicionals dels mitjans televisió i ràdio, i ampliant-les amb nous usuaris que actualment no accedeixen als continguts de la Corporació.

Amb aquest propòsit, durant el 2024, la CCMA elaborarà els plans següents:

  • Un pla de reorganització de la presència dels seus continguts als diferents canals de distribució audiovisual, ja siguin lineals, digitals, a demanda, propis i de tercers.
  • Un pla de reorganització de marques que contribueixi a fer arribar la informació als diferents públics en funció dels seus interessos i necessitats.
  • Un pla de jerarquització de les produccions que defineixi models de producció de diferents graus d’inversió tècnica i d’altres recursos, en funció de la complexitat, recorregut i format dels continguts. Aquest pla inclourà un estudi de costos globals dels diferents models de producció i una comparativa entre els costos de produir-los de manera interna, externa o associada.

Nous plans d’igualtat i diversitat

El contracte programa inclou l’actualització del Pla d’igualtat, que defineix les polítiques que integren la igualtat de tracte i oportunitats entre homes i dones, així com en l’impuls, la formació i foment de mesures per aconseguir la igualtat real al si de l’organització. En l’actualització, la CCMA inclourà mesures per estendre la igualtat en els àmbits que tenen més repercussió social per aparèixer en pantalla, i amb atenció especial als continguts adreçats al públic més jove.

D’altra banda, el contracte programa també contempla l’elaboració d’un Pla de diversitat i inclusió, per tal de gestionar i promocionar la diversitat en l’organització, així com en la representació de la societat catalana. L’objectiu és esdevenir un reflex tan fidel com sigui possible de la societat, mitjançant una major participació i presència de la diversitat cultural i social (racial i ètnica, funcional o de capacitats, generacional, orientació sexual, etc.).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram