El Govern ha aprovat el Pla d’acció per combatre la pressió estètica 2023-2026, l’objectiu del qual és “donar resposta coordinada i transversal a aquesta forma de violència simbòlica contra les dones que impacta sobre l’autoestima i la salut, tant física com mental”.

La iniciativa estableix una setantena d’accions en diferents àmbits, entre els quals l’audiovisual, la publicitat i les xarxes socials. L’Executiu assenyala que els cànons de bellesa que s’hi promouen “sovint fomenten un pes, edat i físic que no reflecteixen la pluralitat dels cossos i la diversitat de l’aspecte físic”.

Promoure la diversitat corporal

Així doncs, per evitar-ho, es vol impulsar un acord amb mitjans de comunicació, anunciants i altres agents per adoptar criteris per una publicitat igualitària, i identificar l’ús d’imatges o parts del cos que hagin estat manipulades o retocades. A més, s’elaborarà un codi de bones pràctiques per promoure la diversitat corporal amb l’objectiu d’eliminar les representacions estereotipades.

El Pla també preveu incorporar la diversitat corporal en la programació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i altres operadors públics i privats. Així, es promourà la difusió de continguts digitals fets per joves creadors i creadores contra la pressió estètica, i en la programació del canal SX3 s’inclouran referents amb diversitat corporal i continguts sensibilitzadors sobre la pressió estètica i els seus impactes en la infància i l’adolescència.

A més, s’inclouen diverses mesures dirigides a conscienciar la societat per modificar l’imaginari que normalitza la pressió estètica, per tal d’identificar-la com una “violència masclista simbòlica” i avançar cap a la seva erradicació. En aquest sentit, el Govern impulsarà campanyes i accions comunicatives, i inclourà la diversitat de cossos en les campanyes de publicitat institucional.

El Pla d’acció per combatre la pressió estètica 2023-2026, que compta amb un pressupost de partida de 10,6 milions d’euros, ha estat proposat pel Departament d’Igualtat i Feminismes i impulsat per l’Institut Català de les Dones.

Algunes de les accions previstes en la iniciativa ja s’han dut a terme. En l’àmbit de la sensibilització, la Conselleria va organitzar el 3 de desembre una jornada de pòdcasts per combatre la pressió estètica, amb la col·laboració de Radio Primavera Sound.

Marató de pòdcasts per combatre la pressió estètica
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram