La Comissió d’Arbitratge, Queixes i Deontologia del Periodisme de la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya ha tramitat un paquet de resolucions com a resposta a diferents denuncies rebudes contra alguns mitjans, on conclou que El Mundo, Telecinco i Cuatro van vulnerar el Codi Deontològic. En canvi, desestima les queixes contra laSexta i El Periódico.

En el cas d’El Mundo, el delegat territorial de la Junta d’Andalusia a Almeria, José María Martín Fernández, va presentar una queixa pel reportatge Mi hija es virgen y no se prostituía… yo soy una buena madre, publicat al suplement Crónica el 12 de febrer. La Comissió considera que l’article vulnera els articles 4, 5 i 6 del Codi, perquè va difondre dades personals d’una nena i el seu germà petit, ambdós menors de d’edat i “en situació de desamparament”. La resolució assenyala que el reportatge difon aquestes dades “sense respectar el seu dret a la intimitat, els descriu de manera perfectament reconeixible, abunda en detalls escabrosos sobre la seva situació i els exposa al judici públic de manera innecessària”.

Per la seva part, l’Associació de Víctimes de la Llei de Violència de Gènere (Genmad) va denunciar Telecinco i Cuatro per la informació titulada Absuelto después de violar y maltratar a sus hijastras durante 12 años, publicada als respectius webs el 12 de març. L’organisme de la FAPE conclou que la notícia infringeix el punt 4 del Codi Deontològic sobre el dret a la presumpció d’innocència i el punt 2 sobre el respecte a la veracitat informativa, ja que “en el titular es mantenen greus fets inculpatoris d’un home a pesar d’haver estat absolt pel Tribunal Suprem d’aquests càrrecs”.

La Genmad també va presentar una queixa contra el portal de laSexta per l’article La mitad de los juicios por violencia machista del 2016 terminaron con el agresor en la calle, publicat el 21 de març. En aquest cas, la Comissió d’Arbitratge entén que “no arriba a constituir una infracció” de la deontologia, malgrat considerar que el titular “és arbitrari, precipitat i inexacte, per la qual cosa mereix el retret professional”.

El director Jenaro Castro, director d’Informe semanal, va denunciar els “insults” que li va dedicar el periodista Antonio García Ferreras, conductor del programa Al rojo vivo de laSexta, que el 6 de febrer el va qualificar de “manipulador”, “censor” i “comissari polític”. Aquí, l’organisme assenyala que, malgrat ser “seriosament vexatòries i desvaloratives”, les expressions no infringeixen el Codi Deontològic, i afegeix que la intervenció de Ferreras està “legítimament emparada per la llibertat d’expressió”.

Finalment, la Fundació Secretariat Gitano va presentar una queixa contra el web d’El Periódico per l’article Violència eterna entre llinatges i per l’editorial del mateix dia, el 27 de març, per considerar que vulnerar el punt 7 del Codi per danyar la imatge social de la comunitat gitana i la seva dignitat. En canvi, la Comissió d’Arbitratge entén que el diari no va infringir la deontologia, atès que “no atempta contra el dret a la dignitat del col·lectiu gitano, ni incita a la violència o a pràctiques humanes degradants, ni exhibeix menyspreu per motius de raça, color o religió”.