El Periódico de Catalunya s’ha incorporat a The Trust Project, un cop ha adoptat els vuit indicadors de confiança que promou aquesta xarxa internacional de mitjans compromesos amb un periodisme transparent i socialment responsable. El mitjà va complir amb un procés de sis mesos per implementar els indicadors de credibilitat, un estàndard de transparència i rendició de comptes.

“La confiança és fonamental en un mitjà informatiu, costa molt de guanyar i es perd per un sol error, de major o menor calat. The Trust Project ens ajuda a evitar errors que hàgim pogut cometre en el passat i ens anima a perseverar en les bones pràctiques periodístiques”, assenyala Albert Sáez, director d’El Periódico.

Mitjà de confiança

El segell del Trust Project arriba en un moment “crucial” del procés de transformació digital del diari, ja que a la tardor està previst que es llanci la seva oferta de subscripció digital. “Aquesta distinció ens avala com un mitjà creïble i de confiança en un univers d’informació gratuïta i, per tant, guiada per altres interessos que no són la informació dels usuaris”, subratlla Sáez.

“En implementar els vuit indicadors de confiança i els principis que els recolzen, El Periódico enforteix la seva relació amb la comunitat a la qual atén, i posa de manifest el seu compromís amb la veracitat, la inclusió, la imparcialitat i la rendició de comptes”, apunta Sally Lehrman, fundadora i directora executiva de The Trust Project.

Segons ressalta Lehrman, a mesura que més organitzacions adoptin aquests vuit indicadors, es podrà “alentir la disseminació de notícies falses i enganyoses, i potenciar a tot el món el periodisme fet amb integritat”.

Els 8 indicadors de confiança de The Trust Project

Bones pràctiques

  • Qui finança el mitjà de notícies? Quina és la seva missió?
  • Quins criteris ètics i normes orienten la cobertura de la notícia?
  • Què passa si un periodista té alguna relació o vincle amb el tema de la seva cobertura?

Experiència de periodista

  • Qui és l’autor de l’article?
  • Es pot trobar la informació rellevant o detalls sobre el periodista, les seves àrees d’especialització, credencials, i articles que s’hagin publicat?

Tipus de treball

  • De quin tipus d’article es tracta?
  • Hi ha algun tipus d’etiquetes per poder diferenciar els articles d’opinió, anàlisi i publireportatges (o contingut patrocinat) dels articles de notícies?

Referències

  • Quines són les fonts?
  • En el cas dels articles d’investigació o de cobertura de major profunditat, pot el lector accedir a les fonts originals que donen suport als fets i les afirmacions presentades?

Mètodes

  • Per què es va decidir donar-li prioritat a aquest tema?
  • En el cas dels reportatges d’investigació, o d’una cobertura en profunditat o controvertida, per què es va decidir tractar aquest tema?
  • Com es va dur a terme el procés per cobrir la notícia?

Local

  • Es pot saber si el reportatge està basat en fonts locals o coneixedores del lloc?
  • El reportatge es va realitzar al lloc dels fets, pels qui tenen un profund coneixement de la situació local o de la comunitat?

Veus diverses

  • Quins esforços ha fet la redacció perquè es vegi reflectida una diversitat de perspectives o de punts de vista?
  • Cal afegir certes veus, o grups socials i culturals, o perspectives polítiques?

Comentaris interactius

  • Què fa el lloc de notícies perquè el públic ajudi a determinar les prioritats en la cobertura noticiosa, en formular bones preguntes i poder trobar les respostes, a responsabilitzar les persones i institucions poderoses i per garantir la veracitat dels reportatges?
  • El lector té la possibilitat d’aportar comentaris que puguin provocar, modificar o ampliar la cobertura?
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram