La Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC) ha presentat aquest dimarts la quarta onada del Baròmetre, on la classificació dels diaris més llegits s’ha vist alterada per la unificació d’El Punt i l’Avui, i per la irrupció de l’Ara. En el cas del diari novell, que suma 105.000 lectors, la seva presència es produeix un cop ha complert el cicle d’un any mòbil per ser contemplat en el Baròmetre. Per aquest mateix motiu, l’edició en català de La Vanguardia no surt reflectida en aquest onada.

Quant a les capçaleres d’Hermes, en l’anterior onada, per separat sumaven 295.000 lectors (183.000 per a El Punt i 112.000 per a l’Avui), mentre que ara són 245.000 lectors. Aquesta diferència tan gran es deu principalment a què en onades anteriors hi havia duplicacions de lectors que ara han desaparegut.

El rànquing de diaris de Catalunya continua encapçalat per La Vanguardia, ara amb 841.000 lectors, 7.000 més que en l’anterior onada, mentre que El Periódico en suma 4.000 i es queda en 740.000. Per darrere segueix El Mundo Deportivo amb 538.000 lectors (+2.000), mentre que el gratuït 20 Minutos, amb 441.000 (+17.000), recupera la quarta posició perduda en l’onada de maig a costa de l’Sport, que es queda en 437.000 (+1.000).

Tot seguit es troben Què! amb 305.000 lectors (+19.000); Marca amb 258.000 (-6.000); El Punt Avui amb 245.000; El País amb 242.000 (-3.000); ADN amb 241.000 (-7.000); As amb 169.000 (+5.000); Segre amb 120.000 (+2.000); Diari de Tarragona amb 116.000 (+1.000); Ara amb 105.000; El Mundo amb 76.000 (-3.000); el gratuït Més Tarragona, Reus i Costa Daurada amb 69.000 (-2.000); i El 9 Esportiu, que des de l’estiu es ven de forma independent al quiosc, amb 62.000 (-12.000).

Per darrere trobem Regió 7 amb 59.000 lectors (-1.000); Diari de Girona amb 58.000 (+3.000); Público amb 50.000 (+5.000); Diari de Terrassa amb 43.000 (-2.000); Diari de Sabadell amb 42.000 (+3.000); La Mañana amb 40.000 (-2.000); Expansión amb 32.000 (-1.000); el gratuït Bon Dia Lleida amb 31.000 (-1.000); La Razón amb 26.000 (+1.000); ABC amb 22.000 (+1.000); El Economista amb 20.000 (+4.000); La Gaceta amb 14.000 (-1.000), i Cinco Días amb 9.000 (+1.000).

Per províncies, a Barcelona La Vanguardia es manté per davant amb 657.000 lectors (3.000 més), seguida d’El Periódico amb 605.000 (-3.000) i 20 Minutos amb 438.000 (+22.000).

A Girona, El Punt Avui lidera el rànquing amb 118.000 lectors (per separat, ambdues capçaleres sumaven 138.000 en l’anterior onada), seguit de La Vanguardia amb 76.000 (-1.000) i el Diari de Girona amb 58.000 (+3.000).

A Lleida, el Segre en català (76.000, en guanya 2.000) i el Segre en castellà (es manté en 44.000) continuen en primer lloc. Després, amb 40.000 lectors hi ha La Mañana (-2.000), i amb 36.000, La Vanguardia (+2.000).

A Tarragona, la primera posició continua essent per al Diari de Tarragona amb 116.000 lectors (+1.000), i en el segon lloc es manté Mundo Deportivo amb 74.000 lectors (+2.000), que en l’anterior onada va avançar el grup de gratuïts Més Tarragona, Reus i Costa Daurada. Aquest, amb 69.000 lectors (-2.000), torna a perdre un lloc en benefici de La Vanguardia, que n’obté 72.000 (+4.000).

Les dades de la quarta onada del 2011 del Baròmetre indiquen que la premsa diària torna a guanyar lectors. En concret, respecte a l’anterior onada, en suma 18.000 més fins als 2.882.000 lectors; el percentatge de penetració entre la població ara és del 44,8%, tres dècimes més que en l’onada anterior.

Respecte a les dades de fa un any, el nombre de lectors de diaris també augmenta, concretament en 219.000, quan el percentatge de penetració entre els catalans era del 41,5%.