La cobertura per part dels mitjans de comunicació de les passades eleccions catalanes del 28 de novembre va ignorar les propostes de la societat civil, la confrontació d’idees i el debat sobre temes d’interès ciutadà, i es va centrar en el seguiment de l’activitat interna dels partits amb representació parlamentària, les seves picabaralles i discussions partidistes.

Aquesta és la principal conclusió de l’informe El tractament mediàtic de les propostes de la societat civil en campanya electoral, elaborat per l’Observatori Crític dels Mitjans Mèdia.cat i presentat aquest dilluns.

L’estudi manté, doncs, la tesi que el seguiment dels mitjans es va limitar a qüestions d’activitat interna dels partits i va deixar poc espai a la confrontació d’idees i propostes, i menys encara quan aquestes provenien de la societat civil. Així, lamenta els dos dies dedicats a discutir si hi hauria cara a cara entre José Montilla i Artur Mas, o les polèmiques generades pel vídeo de l’orgasme de les Joventuts Socialistes o el de l’Espanya carterista de les JNC.

Es tracta, segons l’estudi, d’una tendència que va més enllà fins i tot del que estableixen els blocs electorals. En tot cas, la inexistència d’idees i propostes al primer pla de la pàgina mediàtica ha significat un “allunyament sensible del debat polític fins i tot de la gent més implicada en el teixit associatiu del país”.

Alerta, a més, que els debats que van aparèixer durant la campanya es van abordar “de forma simplista, sense profunditat i sense permetre la comprensió de les múltiples vessant que té cada qüestió”.

Destaca en clau positiva el seguiment que va fer la ràdio i la premsa de proximitat de les eleccions i de les propostes enviades per la societat civil. Són “certs senyals esperançadors que mostren que alguna cosa es mou en els mitjans i que anuncien una forma diferent de cobrir futures campanyes electorals”. Per mitjans, l’informe destaca les experiències de la Tribuna Ciutadana, organitzada pel diari gratuït 20 Minutos, i altres incloses en la cobertura de mitjans com Catalunya Ràdio, El Periódico o Vilaweb.

L’estudi, dirigit pel periodista Joan Canela, ha recollit les opinions de deu associacions i entitats diferents: CCOO, l’Ens de Comunicació Associativa, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, el Fòrum Català d’Atenció Primària, Òmnium Cultural, Unió de Pagesos, la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya, la Federació Catalana d’ONGD, el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya i SOS Racisme.

La majoria d’entitats valoren el ressò mediàtic de les seves propostes i demandes en campanya electoral com “reduït”, sense diferenciar entre mitjans públics o privats.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram