Com és habitual en les eleccions, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha analitzat la cobertura informativa de la campanya electoral dels comicis al Parlament Europeu del 25 de maig. L’informe estudia els informatius diaris de TV3, TVE Catalunya, 8tv, El Punt Avui TV, Catalunya Ràdio i RAC1, a més de magazines i altres espais informatius dels mateixos mitjans i del 3/24.

En total entre el 9 i el 23 de maig es van dedicar 11 hores i 52 minuts a informar de les eleccions europees, un 22,8% sobre la durada global dels informatius analitzats, fet que el CAC valora “positivament”. D’aquest temps un 54,9% del temps es va dedicar a la campanya de les diferents candidatures, i el 45,1% restant a les informacions fora del bloc de campanya dels partits, abordant amb temes com ara les eleccions a altres països, informacions sobre les institucions europees, les protestes dels periodistes, etc.

Pel que fa al bloc del seguiment de la campanya electoral, per primer cop el tema més tractat pels partits ha estat el debat al voltant dels diferents models d’organització política de Catalunya de relació amb l’Estat espanyol, amb un 19,9% del temps.

El CAC destaca que, en anteriors convocatòries europees, el principal tema era l’anomenat dinàmica política (les al·lusions entre els diferents candidats i comentaris sobre programes i actituds dels adversaris polítics), que enguany ha ocupat el 18,4% del temps del bloc de la campanya electoral estricta.

En la relació de temes de campanya electoral, a força més distància s’han trobat les mesures d’enfortiment de la democràcia, les reduccions pressupostàries de les administracions, o la crisi econòmica, entre d’altres, sempre amb percentatges que no superen el 4,2%.

Valoració positiva de les informacions fora de campanya

Quant al segon bloc, el de les informacions fora del bloc de campanya dels partits, el Consell valora “positivament” la retransmissió en directe des de Brussel·les a través del canal 3/24 del debat d’àmbit europeu entre les candidatures de les cinc formacions que optaven a la presidència de la Comissió Europea, així com les entrevistes emeses per TV3 i 8tv. El CAC considera que aquesta pràctica ha constituït “una novetat que obre una dinàmica molt positiva pel fet que permet que l’audiència pugui conèixer les institucions europees”.

En aquest sentit, l’ens regulador destaca les diverses peces informatives i reportatges sobre les polítiques i les institucions de la Unió Europea, les quals considera que “contribueixen” a aportar elements de reflexió a la ciutadania.

Crítiques a les protestes dels periodistes

Com en anteriors eleccions, el Consell de l’Audiovisual ha criticat les protestes dels periodistes contra els blocs electorals. Segons l’informe, a TV3 han ocupat un 7% del temps i a Catalunya Ràdio un 9,2%, dedicant així més espai que alguns grups amb representació parlamentària.

En aquest sentit, el CAC torna a recordar que les protestes dels periodistes “generen una erosió sistemàtica en la confiança del ciutadà respecte dels mitjans públics i respecte de la qualitat de la informació, alhora que contribueixen al desprestigi generalitzat de la política”.

El Consell també remarca que de nou que creu “factible flexibilitzar els criteris de cobertura de les campanyes electorals de manera que es garanteixi igualment el pluralisme polític i social, la proporcionalitat i la neutralitat”.

Pluralisme i igualtat d’oportunitats

Pel que fa al pluralisme polític, tots els prestadors públics segueixen la proporcionalitat estipulada pel que fa al temps de notícia dedicat a les informacions sobre la campanya electoral per candidatura amb representació parlamentària. El CAC destaca “positivament” el tractament d’El Punt Avui TV, com a nou prestador, atès que ha cobert la informació electoral “amb l’equitat i la proporcionalitat establerta legalment”. El Consell també destaca “positivament” que 8tv continuï incrementant la informació sobre l’activitat electoral de les diferents candidatures.

Quant a la igualtat d’oportunitats, segons l’informe tots els mitjans analitzats han respectat el principi d’equitat establert pel marc legal i han donat cobertura a les candidatures amb representació al Parlament Europeu. Amb tot, l’ens regulador recorda que res no impedeix proporcionar informació sobre candidatures que no van tenir representació en les darreres eleccions, i recomana actuar en aquesta línia per facilitar la igualtat d’oportunitats.

En aquest sentit, remarca que TV3, TVE Catalunya i 8tv han informat sobre la campanya d’altres formacions sense representació parlamentària, la qual cosa també es valora “positivament”.