Maria Bouabdellah i David Its Me, presentadors del magazín ‘Ràndom’ al SX3 (foto: Joanna Chichelnitzky).

El canal infantil i juvenil SX3 és l’únic mitjà audiovisual català on la presència de les dones supera la barrera del 50% (de fet, és superior al 60%), segons un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya que analitza les principals ràdios i televisions del país. En la resta de mitjans, el treball constata la “persistència d’una infrarepresentació clara de les dones”.

És el primer cop que, en un informe del CAC, la presència de les dones iguala o supera el límit del 50% quan s’analitza el conjunt de la programació. L’anàlisi se centra en els programes (propis o no) i en els informatius, però no inclou la ficció ni la publicitat.

En concret, el canal SX3 presenta una proporció de dones del 61,1% en la programació. El segon mitjà amb més presència de dones és 8tv (amb el 40,7%), seguit del canal 33 (40,5%), TV3 (39,4%), TVE Catalunya (33,6%), betevé (32,9%), Catalunya Ràdio (32,5%), RAC1 (26,4%) i Esport3 (19,4%).

“El que ens mostra aquest informe és que, tal com hem recollit en estudis anteriors, la presència de les dones segueix sent minoritària, malgrat que el període analitzat inclou el 25-N” (Dia Internacional per l’Erradicació de la Violència vers les Dones), assenyala la consellera del CAC responsable de gènere, Laura Pinyol.

“Tot i això, hi ha elements que ens fan pensar en positiu, com el cas del SX3, on la presència de les dones supera el 60%. Això és una molt bona notícia, perquè és un canal adreçat al públic jove i ajuda a construir un marc mental i un mapa de referents que realment pot apuntar un canvi de tendència”, subratlla.

Les dades de l’estudi es desprenen de l’informe del CAC Els pluralismes i la diversitat en els continguts de la televisió i de la ràdio lineals. Setembre-desembre del 2022.

Es continuen reproduint els estereotips

A més de l’anàlisi quantitativa, el document del CAC estudia qualitativament la presència de les dones. Així, constata que l’edat esdevé un “condicionant” per a la presència de dones en els continguts dels mitjans analitzats. “A les dones se les representa amb més assiduïtat que als homes com a persones joves i, en canvi, es tendeix a invisibilitzar-les entre el grup de persones grans”, apunta.

De nou, el SX3 es presenta com un cas “singular” on l’edat no sembla un element distintiu en la representació d’homes i dones. De fet, les dones hi apareixen representades amb més freqüència que els homes dins del grup de més de 65 anys.

L’informe indica que, més enllà de la bretxa de gènere generalitzada que es constata en termes quantitatius, el relat mediàtic continua reproduint algunes dinàmiques estereotipades. Així, a tots els mitjans (tret del SX3), les dones “es representen amb més intensitat que els homes com a actors ocasionals, amb un perfil poc qualificat i mancat de representació pública, reforçant l’estereotip que relega les dones a l’àmbit privat”.

Per la seva part, als homes “se’ls continua associant amb molta més freqüència que a les dones a una activitat professional relacionada amb l’esport, contribuint d’igual manera a una mirada reduccionista”.

Amb tot, l’estudi destaca que, malgrat la presència de dones és quantitativament “desequilibrada” entre les veus polítiques a tots els mitjans generalistes analitzats, quan s’estudien els rols socials en el marc específic de la informació, el polític és justament un dels que més s’associa a les dones, incloent així la seva veu en el debat públic i la presa de decisions, un àmbit tradicionalment androcèntric.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram