Foto de grup dels 21ns Premis eduCAC [foto: CAC].

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha lliurat aquest dimecres la 21a edició dels Premis eduCAC, els quals tenen com a objectiu fomentar l’educació en comunicació audiovisual en l’àmbit escolar. En total s’han guardonat 15 treballs en un acte celebrat al Teatre Municipal de Girona.

“Amb les notícies falses, la manipulació informativa i els perills de l’exposició als telèfons mòbils, les tauletes i la televisió, el que passa és que ens volen fer passar per certes coses que no ho són, però no pas per entretenir-nos, sinó per perjudicar-nos, per fer-nos mal”, ha advertit el president del CAC, Xevi Xirgo. “Tal com passa amb els jocs de mans, descobrir els trucs dels manipuladors no és fàcil. Però l’educació mediàtica és una eina útil per combatre la desinformació”, ha remarcat.

Laura Pinyol, consellera del CAC responsable de l’àmbit educatiu, ha celebrat que els premis siguin “un reflex del que preocupa als alumnes, principalment, però també a la comunitat educativa, que plantegen reflexions com ara la influència de les xarxes socials en la percepció de la identitat pròpia o l’exploració dels usos que pot tenir la intel·ligència artificial”. I ha afegit: “És important constatar que l’exploració en mitjans de comunicació tradicionals com la ràdio, lluny de tenir mala salut, és una aposta sostinguda de molts centres escolars per potenciar l’ús de la llengua, la participació i la cooperació entre iguals i el sentiment de pertinença”.

“Com a periodista i com a pare soc conscient de la importància creixent d’una bona educació mediàtica i audiovisual per a la mainada. Aquesta etapa vital és clau per fomentar bons hàbits i un esperit crític i així garantir una ciutadania més ben preparada de cara al futur”, ha assenyalat l’alcalde de Girona, Lluc Salellas.

En aquesta edició dels guardons s’han presentat als guardons 97 treballs, quatre més que en l’anterior.

Xevi Xirgo, durant la seva intervenció [foto: CAC].

Palmarès dels 21ns Premis eduCAC

Categoria A: centres educatius

Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària

  • 1r premi: La Martina i el circ – Escola Angeleta Ferrer (Mataró)
  • 2n premi: Fondarella i la volta al món en 178 dies – Escola Minyons d’Urgell (Fondarella)

Cicles mitjà i superior d’educació primària

  • 1r premi: Projecte Cal·liporàdio – Escola Cal·lípolis (Vila-seca)
  • 2n premi: La Muntiràdio (on la guatlla piula!) – Escola La Muntanyeta (Barcelona)

Educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica

  • 1r premi: Ràdio Torrent. Un projecte de ràdio a l’institut – Institut Torrent dels Alous (Rubí)
  • 2n premi: Camins, refugis, somnis – Institut Euclides (Pineda de Mar)

Educació secundària postobligatòria

  • 1r premi: Mirades esbiaixades en la ficció audiovisual – Institut Euclides (Pineda de Mar)
  • 2n premi: El Mirall. Projecte transversal sobre l’exposició dels preadolescents a Instagram amb perspectiva de gènere – Teknós UGranollers (Granollers)

Treballs d’innovació en la integració de l’educació mediàtica al currículum

  • 1r premi: ex aequo per a Annexa TV! i Projecte d’emissora de ràdio escolar: Ràdio Annexa – Escola Annexa Joan Puigbert (Girona)
  • 2n premi: desert

Categoria B: treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat

Treballs de recerca

  • 1r premi: Escoltant pel·lícules. El rol essencial de la música al cinema – Yeray de Manuel Álvarez, de Daina-Isard Cooperativa d’Ensenyament (Olesa de Montserrat)
  • 2n premi: TWITTX. L’aparador de la democràcia – Pol Millet Marés, de Jesuïtes Sant Ignasi – Sarrià (Barcelona)

Produccions audiovisuals

  • 1r premi: El que es veu però no es diu. Creació i elaboració d’un videomapping sobre la salut mental a l’adolescència – Paula Fernández Gou i Somei Gibert Yamashita, de l’Institut Viladomat (Barcelona)
  • 2n premi: Blidrim. El pressentiment d’haver oblidat alguna cosa important – Isabel Vilalta Pigem, de l’Escola d’Art d’Olot

Categoria C: professorat

  • 1r premi: Explorant els límits: creació d’un videoclip amb intel·ligència artificial – Joan Riera Boada, de Daina-Isard Cooperativa d’Ensenyament (Olesa de Montserrat)
  • 2n premi: Un centenari complicat – Berta Batiste Ros, de l’Escola Parc del Guinardó (Barcelona)

Els primers premis estan dotats amb 1.000 euros i els segons amb 500. En la categoria A, els premis són per a les escoles, ja que es tracta de treballs col·lectius fets a l’aula, mentre que en les categories B i C els destinataris són els autors dels treballs.

El jurat estava integrat per Laura Pinyol (presidenta), Ginebra Alfonso, Carlos Baraibar, Salvi Canadell, Marta Narberhaus, Maria José Recoder, Jordi Rodon i Judith Vives, amb Davínia Ligero com a secretària.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram