El tercer Estudi d’hàbits de lectura i compra de publicacions periòdiques, corresponent al 2011, encarregat per la Federació d’Associacions Nacionals de Distribuïdors d’Edicions (FANDE), indica que el 55,2% de la població estatal compra habitualment diaris, el 34,4% revistes, i el 23,9% tant un producte com l’altre.

Però tot i que el percentatge de compradors de diaris augmenta respecte el 48,8% del 2005, la freqüència ha baixat. En concret, aleshores el 49,9% els comprava diàriament o gairebé, mentre que el 2011 són el 28,3%.

Quant a les revistes, també augmenta el percentatge de compradors respecte el 2005 (28,8%), però entre que els encara n’adquireixen baixa el promig mensual de 3,2 a les 1,7 del 2011.

A banda, l’estudi indica que un 51,6% de la població llegeix diaris gratuïts impresos (46,4% el 2005), un 44,1% diaris digitals (34,4% fa set anys), i un 10,1% revistes digitals (8,5% el 2005).

La premsa digital fa baixar la compra de diaris

Dels compradors de diaris, el 20% dels entrevistats ha deixat de comprar-ne. Entre els principals motius per deixar de fer-ho, el 35,3% assenyala que ha substituït la seva lectura per la premsa digital; el 19,6% apunta a la crisi, i el 12% addueix problemes de salut (principalment de vista).

Entre els que encara compren diaris però reconeixen que ho fan menys sovint (el 16,6%), el 37,1% ho argumenta amb el fet que ara llegeix premsa online; el 36,8% ho justifica per la crisi, i l’11,5% diu que té menys temps per llegir.

La crisi afecta més a les revistes

Pel que fa al 16,8% dels que han deixat de comprar revistes, el 34,8% ho ha deixat de fer perquè prefereix un altre tipus d’activitat d’oci; un 20,9% addueix motius econòmics; un 15,3% diu tenir menys temps per llegir; un 13,3% afirma que les llegeix online, i un 12,9% assegura que les ha deixat de comprar per la mala qualitat dels continguts.

Quant als que segueixen adquirint revistes però de forma menys regular (el 18,2%), el 42,6% apunta a la crisi; el 18,3% argumenta que té menys temps per llegir; el 10,8% diu que les llegeix online, i el 10,5% prefereix realitzar altres activitats d’oci.

L’estudi, elaborat per l’empresa Conecta, ha estat realitzat a partir de 1.943 entrevistes telefòniques a majors de 18 anys de tot l’Estat.