Els partits catalans amb representació parlamentària —llevat de Ciutadans, que no va participar el passat divendres en la quarta Jornada de Comunicació Ramon Barnils (GPRB)— van coincidir en apostar per un model de finançament mixt per la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Tots estan d’acord en què la futura viabilitat econòmica de la CCMA passa per l’aportació procedent de les arques públiques més els recursos procedents de la publicitat. Amb un matís per part del PP, que considera que, si bé TV3 ha de mantenir la publicitat, l’actual panorama de la ràdio fa aconsellable una “reducció progressiva de la publicitat a Catalunya Ràdio fins a fer-la desaparèixer”.

En un debat electoral sobre els mitjans públics a Catalunya, organitzat per Cugat.cat i el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB) i en què hi van participar representants de tots els grups parlamentaris llevat de Ciutadans, que va excusar la seva absència per problemes d’agenda, els partits catalans ja en plena campanya van debatre sobre la situació dels mitjans i les polítiques de comunicació públiques a Catalunya.

Jordi Cuminal, secretari de comunicació de CDC, va lloar la tasca duta a terme pels mitjans públics a Catalunya des dels seus inicis, però va lamentar que en l’actualitat “existeix governalització”. “Ser crític no t’ha de convertir en heretge”, va afegir el dirigent convergent. Cuminal va apostar per una doble via de finançament públic i privat, i va destacar la importància de l’element comercial de TV3.

El PSC també es va mostrar partidari d’un model de finançament mixt. El seu diputat Josep Maria Balcells va assegurar que la funció de servei públic que fan els mitjans de la CCMA justifiquen que hi hagi aportació pública, si bé va obrir la porta a “reajustar” la despesa.

Per part d’Esquerra, el secretari de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Carles Mundó, va destacar el paper de TV3 com a motor econòmic del país, però va suggerir que caldrà “racionalitzar recursos i reassignar tasques” i mantenir la publicitat, que “és important”, diu, tant des del punt de vista econòmic com per l’ús del català i pel seu paper en el sistema de comunicació. Amb tot, però, els mitjans de la CCMA “justifiquen que els pressupostos públics hi esmercin recursos, no és ni un caprici ni una despesa supèrflua”.

Des d’Iniciativa, el senador Jordi Guillot també es va posicionar a favor del finançament mixt, amb un contracte programa que es financi amb recursos públics i amb publicitat. Per Guillot, cal buscar economies d’escala i flexibilitzar la gestió de la CCMA.

L’única veu discordant va ser la del PP català. El seu diputat Santi Rodríguez va reclamar una CCMA més diversa que representi a tots els catalans ja que, va afegir, “la televisió pública de Catalunya està al servei d’una ideologia i un públic determinat”. En relació al finançament, Rodríguez no creu que hi hagi d’haver retallades, però, en el cas de la ràdio pública, sí que suggereix que progressivament ha de deixar d’emetre publicitat.