Davant la situació que travessa el sector periodístic, amb un constant degoteig de tancaments o reconversions de mitjans públics i privats, s’ha creat la Plataforma en defensa de la comunicació social, formada pel Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), el Col·legi Professional de l’Audiovisual de Catalunya (CPAC), CCOO, UGT, UPIFC/Sindicat de la Imatge i el Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC).

Aquest dimecres, la Plataforma es va presentar en societat amb un manifest sota el braç on demana al Govern la constitució d’una mesa sectorial de diàleg integrada per les autoritats responsables, les diverses associacions empresarials i les organitzacions professionals i sindicals, que atengui la “greu” situació per la que travessen els mitjans, l’estudiï i proposi solucions per sortir “d’aquesta seriosa crisi”. Aquesta mesa hauria de repensar els actuals estudis de periodisme davant un excés de llicenciats anuals que el mercat no pot absorbir.

Durant la presentació del manifest, el degà del CPC, Josep Maria Martí, va advertir que el que hi ha en joc és l’accés a la informació plural. “L’aplicació de criteris estrictament comptables és el primer pas per convertir-nos en una cosa que no té res a veure amb l’objectiu per al qual hem estat creats”, va assenyalar respecte al 12,7% de retallada anunciat el dia abans.

Per la seva part, el degà del CPAC, Daniel Condeminas, va recordar que la ciutadania cada vegada consumeix més mitjans, i va afirmar que és un error retallar en aquest àmbit, perquè aquest és un sector “estratègic” per sortir de la crisi.

Des de la Plataforma ja s’ha demanat una entrevista amb el president Artur Mas per exposar-li personalment la situació i combatre la “degradació” del sector. El manifest també es presentarà a tots els grups parlamentaris, associacions municipals i diputacions.

Triple línia d’actuació

A més, el manifest demana “de manera urgent” que el Govern exerceixi “totes les accions possibles” per evitar els estralls de la crisi en una triple línia:

· Examinar “curosament” tots els ERO del sector que es presenten, posant “especial atenció” a què les empreses que les impulsin no estiguin gaudint d’ajuts especials de l’Administració o gestionin diners procedents dels pressupostos generals.

· Repensar les retallades de pressupostos aplicades, les quals consideren que “lesionen greument” els mitjans, especialment els locals.

· Estudiar suports viables que “ajudin a superar aquest dèficit democràtic, cultural i de cohesió social que provoca la crisi, tot buscant models de comunicació sostenibles.

Lesió social i cultural

La plataforma mostra la seva preocupació per la situació que viuen els mitjans, però també el conjunt del seu teixit industrial i, especialment, els professionals que hi treballen. A més, alerta que l’onada de reconversions i tancaments de mitjans pot provocar una “lesió social i cultural” i la “pèrdua” de continguts culturals, infantils, artístics i d’entreteniment.

“En aquest moment greu per al sector de la comunicació no s’hauria de deixar que la dinàmica del mercat passi per sobre del pluralisme de la nostra societat. Perquè els mitjans de comunicació social han estat el canal d’expressió d’aquest pluralisme i els professionals que els fan possibles són els qui, amb independència i honestedat, garanteixen la veracitat i una oferta plural de continguts d’interès ciutadà i de qualitat que transmeten aquests mitjans”, finalitza el manifest de la Plataforma en defensa de la comunicació social.