Foto: Línia

L’Ajuntament de Barcelona modificarà la normativa dels quioscos perquè puguin ampliar la seva oferta de productes i serveis.

Per una banda, es canvien els percentatges d’exposició de productes. En concret, l’espai mínim d’exposició de diaris, revistes i altres publicacions es redueix del 80 al 51%, i la resta es pot dedicar a altres productes. Dins del 49% restant, se situa un màxim del 20% per a la venda de souvenirs.

A més, es flexibilitzen els horaris i l’obligació d’obertura diària s’estableix de 9 a 14 h (actualment és de 8 a 15 h).

Per altra banda, s’obre la possibilitat de vendre cafè per emportar i també menjar (en aquest cas sense manipulació), cosa que actualment no està permesa.

Els quioscos podran participar en serveis promoguts per l’Ajuntament d’atenció social de proximitat, com per exemple la xarxa de seguiment del programa Vincles, destinat a reforçar les relacions socials de les persones grans que se senten soles i millorar el seu benestar.

Amb la modificació s’introduiran mecanismes que facin més àgils tràmits com ara les transmissions, l’acceptació de renúncies o la reubicació de quioscos per obres, determinant que l’òrgan competent per aprovar-los serà l’alcaldia.

Finalment, s’incorporarà la possibilitat d’aprovar un procediment obert i fer convocatòries per cobrir alguns quioscos vacants.

Entrada en vigor

La comissió d’Economia i Hisenda aprovarà aquest dimecres la modificació de diverses clàusules del plec regulador de la concessió d’ús privatiu de domini públic dels quioscos situats a la via pública, un plec aprovat el 2013, vigent fins al 2030, i que regula tots els quioscos excepte els de la Rambla, que estan regulats per llicència.

Les modificacions no seran vigents fins que passi un període d’exposició pública de 20 dies i es publiqui al BOPB. Pel que fa als onze quioscos de la Rambla, regulats per llicència, en aquest cas es tramitarà properament i s’adequarà el text a la normativa específica que regeix per la Rambla.

Consens amb el sector

Foto: Mar Vila / ACN

Amb els canvis en la normativa, l’Ajuntament donarà compliment a l’acord assolit abans de l’estiu amb l’Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona i Província (APVPBP), el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Associació de Quioscos de la Rambla.

L’acord buscava evolucionar l’actual model de quiosc cap a un model més sostenible i viable econòmicament que incorpori en la seva oferta nous productes i serveis, mantenint la venda de publicacions com activitat principal.

Un primer bloc de propostes acordades a l’estiu amb les entitats, i que no requerien modificar el plec, ja estan autoritzades per decret d’alcaldia des de finals de setembre. Es tracta de la instal·lació de caixers automàtics; armaris de distribució de la ‘darrera milla’ (lockers) i servir de base per instal·lar antenes pel desplegament de xarxes 5G.

La gestió d’aquest primer paquet de millores, ja en marxa, va a càrrec dels quiosquers. L’APVPBP és qui ha tancat un acord marc amb les diferents empreses de serveis, que un cop ha rebut el vistiplau de l’Ajuntament, permet a tots els quiosquers adherir-s’hi, si ho volen, i oferir en el seu establiment el nou producte o servei.

Actualment, Barcelona té 296 quioscos, dels quals n’hi ha 259 adjudicats i 9 més cedits a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per a la seva explotació via una cooperativa. A més, hi ha 28 quioscos vacants dels quals està previst retirar-ne 6 durant aquest any. Des de 2014 s’han tramitat 190 transmissions de titularitat de quioscos i una quarantena de renúncies.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram