Que les xarxes socials estan canviant la manera de fer periodisme és un fet. L’últim exemple s’ha donat a El Periódico, on la interacció entre el seu director, Enric Hernàndez, i alguns tuitaires ha provocat que la portada prevista per aquest dilluns canviés el seu sentit original.

Diumenge a la nit, com és habitual, Hernández, va compartir a Twitter la portada de l’endemà en format PDF. Amb el titular de La guia mangui de Barcelona, el rotatiu publica un article que es fa ressò d’un document que circula a les xarxes socials, conegut com a Manguilàndia, on s’adverteix dels principals focus de delinqüència de la ciutat.

A la portada, acompanyant quatre fotografies, es troben les llegendes “Els peruans del Parc Güell”, “Les bosnianes buscafirmes”, “‘Morets’ de l’aerobús” i “Els romanesos del metro”, les quals no van agradar als tuitaires, i així ho van recriminar a Hernández.

El director del diari va aclarir que els comentaris no eren seus, sinó de “Mossos i informadors turístics”. També el director adjunt del diari, Albert Sáez, es va dedicar a respondre comentaris. “No estem sords. Per evitar malentesos, canviem el subtítol de portada per denunciar l’ús d’argot racista per part dels Mossos”, va acabar piulant Hernández.

Finalment, el director d’El Periódico mostra la nova portada amb el canvi anunciat i agraeix la contribució dels tuitaires. De l’original “Els Mossos i els informadors turístics comparteixen a les xarxes socials un catàleg dels delictes més habituals a la capital”, es passa a “Els Mossos i els informadors turístics comparteixen a les xarxes socials un catàleg un catàleg de delictes ple d’expressions xenòfobes”. El pretítol també canvia: de l’“Amenaça per a un sector econòmic clau” es passa a “La difusió del document desprestigia a la ciutat”.