Una vuitantena d’organitzacions de verificació de notícies de 40 països –entre les quals la catalana Verificat, Maldita.es i Newtral– acusen YouTube de ser un dels principals canals de desinformació al món.

En una carta oberta dirigida a la CEO de YouTube, Susan Wojcick, insten la plataforma de vídeos a prendre “mesures eficaces contra la desinformació i la informació errònia”, a elaborar “un full de ruta d’intervencions que millorin el seu ecosistema informatiu”, i a fer-ho “de la mà de les organitzacions independents i apartidistes de verificació”.

Els fact-checkers acusen la companyia de no fer un “esforç real” a l’hora d’aplicar polítiques per frenar la propagació de mentides. “Al contrari, YouTube permet que actors sense escrúpols utilitzin la seva plataforma com a arma per manipular i explorar altres persones i per organitzar-se i recaptar fons. Les mesures actuals resulten insuficients”, afirmen.

Mesures insuficients

En la missiva, el grup de verificadors posa diversos exemples de falsedats difoses a través de la plataforma. “Molts d’aquests vídeos i canals segueixen actius a dia d’avui i tots es van colar a través dels controls de YouTube, especialment en els països de parla no anglesa”, retreuen.

Malgrat reconèixer que s’han pres mesures per tractar de solucionar el problema, els fact-checkers consideren que “no estan funcionant”, i retreuen a YouTube que no hagi publicat “dades de qualitat que donin suport a la seva eficàcia”.

Els verificadors afirmen que fins ara la plataforma ha limitat el debat sobre la desinformació a una “falsa dicotomia” entre esborrar o no continguts. “D’aquesta manera, YouTube evita la possibilitat de fer allò que realment funciona: la nostra experiència com a verificadors i l’evidència acadèmica demostren que donar context amb informació addicional pot mitigar els riscs per la vida, la salut, la seguretat i els processos democràtics”, apunten.

A més, recorden que “gran part” de les visualitzacions a YouTube procedeixen del seu propi algoritme de recomanació, per la qual cosa insten la companyia a “assegurar-se de no promoure activament la desinformació ni recomanar als usuaris continguts procedents de canals poc fiables”.

Solucions proposades

Els fact-checkers proposen a YouTube una sèrie de solucions per reduir la difusió de la desinformació i la informació errònia. D’entrada, exigeixen un ”compromís seriós de transparència” sobre la qüestió. “YouTube ha de donar suport a la investigació independent sobre l’origen, abast i impacte de les diferents campanyes de desinformació, i sobre els mètodes més eficaços per combatre la informació falsa”, assenyalen al respecte.

Per altra banda, els verificadors diuen que, més enllà de l’eliminació de continguts, YouTube s’ha de centrar a “proporcionar context i desmentiments clarament superposats als vídeos o com a contingut addicional”. Això, diuen, només es amb una “col·laboració significativa i estructurada” en la qual la companyia “inverteixi sistemàticament en iniciatives independents de verificació”.

Una altra mesura que proposa és la d’actuar contra les “desinformacions reincidents”, impedint que els algoritmes de recomanació de YouTube promoguin continguts d’aquestes fonts.

Finalment, els fact-checkers també insten a “ampliar els esforços actuals i futurs contra la desinformació i la informació errònia en llengües diferents de l’anglès, i proporcionar dades específiques per països i llengües, així com serveis de transcripció que funcionin en qualsevol idioma”.